Co se týče rozhodování o druhu finančního produktu, pro 75 procent dotázaných je rozhodující účel. Na druhém místě je výše poplatků a cena za produkt, které preferuje 62 procent Čechů. Pro více než polovinu lidí je nejdůležitější kriterium výše úrokových sazeb a pro dvě pětiny hraje největší roli jméno a pověst finanční instituce.
Podle ředitele fóra Zlatá koruna Pavla Doležala se lidé nyní chovají racionálněji a odpovědněji, než ukazují výzkumy v minulých letech. "Není to obecně jen proto, že jsou obezřetnější při nakládání s penězi, ale o svých krocích více přemýšlejí a více zvažují alternativy a co jim přinesou," uvedl Doležal.
Na druhé straně stále převažuje malá ochota peníze investovat, dodal. Průzkum ukázal, že výnosové finanční produkty chce letos využívat 17 procent dotázaných.
Investování do podílových fondů nechápe 70% respondentů
Zatímco běžným účtům a stavebnímu spoření nerozumí pět procent lidí, investování do podílových fondů nechápe skoro 70 procent dotázaných.
Přibližně třetina lidí přiznala, že se nevyzná v leasingových a úvěrových produktech. Zhruba pětina má potíže porozumět hypotékám a asi desetina lidí nerozumí životnímu pojištění a kreditním kartám.
Větší či menší částky investuje čtvrtina Čechů. Nejvíce, přesně 38 procent, investují lidé s vysokoškolským vzděláním. Přes 40 procent Čechů naopak uvedlo, že nemá prostředky, které by mohli investovat.
Muži jsou méně šetřiví než ženy
Tomáš Macků z agentury Ipsos Tampor poznamenal, že muži jsou ve srovnání s ženami při vyhledávání finančních produktů s možnostmi konkrétních výnosů aktivnější, zároveň jsou v investování méně šetřiví. O nutnosti vést rodinným rozpočet je přesvědčeno 95 procent Čechů.
Průzkum pro IX. Mezinárodní fórum Zlatá koruna na téma finančních produktů v době krize provedla Ipsos Tambor; na konci února se průzkumu zúčastnilo 1006 respondentů.