"U našich klientů registrujeme zvýšený zájem o zajištění rizik. Například u produktu, který jsme uvedli na trh letos v dubnu, přesahuje průměrná pojistná částka pro případ smrti jeden milion korun. Podíváme-li do minulých let, byly průměrné pojistné částky pro případ smrti výrazně nižší," přiznává Milan Starý, marketingový manažer Aviva životní pojišťovny.
Krize životnímu pojištění nevadíČeské domácnosti se v období ekonomické krize chovají odpovědněji než dříve. |
Podobné zkušenosti mají i jiné pojišťovny. "U životních pojistek, které byly prodány v poslední době, lidé daleko více kladli důraz na větší krytí pojistných rizik. Kvůli krizi se klienti také více informují o možnostech měnit parametry pojistných smluv, či za jakých podmínek lze provádět částečné výběry z naspořeného kapitálu," řekla Renata Werliková, ředitelka komunikace Generali pojišťovny.
"V době ekonomické krize chtějí lidé mnohem více než dříve investovat do takových pojištění, která ochrání jejich rizika, a současně umožňují flexibilně se přizpůsobovat jejich finanční situaci," uvedl i Václav Bálek, tiskový mluvčí České pojišťovny.
Sázka na garantovaný výnos
Krizí ale není u životních pojistek ovlivněna jen snaha lidí pokrýt větší rizika, změny se objevují i v přístupu ke spoření. Kapitálové životní pojistky jsou totiž kombinací rizikové smlouvy a spoření. Krize přitom nic neubrala z chuti lidí spořit, změna ale nastala v preferencích klientů. U kapitálových pojistek je letos patrný větší příklon k bezpečnějším variantám spoření. "Zatímco dříve dominovaly investiční životní pojistky, kde si klienti mohou sami volit způsob zhodnocování svých peněz, letos je situace jiná. Proti minulosti se hodně zvýšil zájem o pojistky s garantovaným výnosem," uvedl Marek Vích, mluvčí pojišťovny Kooperativa.
Solidní růst trhu i v době krize
Je to právě životní pojištění, které si i v době ekonomické krize zachovává velmi slušný růst. Podle posledních údajů České asociace pojišťoven (ČAP) vzrostlo předepsané pojistné u životního pojištění v letošním třetím čtvrtletí meziročně o čtyři procenta. U neživotního to bylo jen 0,7 procenta.
I tak má ale Česká republika v životním pojištění stále co dohánět. Pro český trh jsou typické velmi nízké pojistné částky a převaha neživotních pojistek nad životními. Ve vyspělé Evropě je to přitom přesně opačně. "Češi si často neuvědomují, že nestačí jakákoliv životní pojistka. Vždy záleží na parametrech smlouvy, zejména na pojistné částce. Ta by neměla být příliš nízká, protože pak pojištění ztrácí smysl," upozornila Renata Svobodová, tisková mluvčí České podnikatelské pojišťovny.