Úterý 18. května 2021svátek má Nataša 15 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Byznys

Češi prý nakupují chytře

Nákup | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nákup | foto: Stanislav Honzík Lidové noviny

PRAHA Kdyby se udělala soutěž v nakupování, Češi by se rozhodně nedali zahanbit. Podle studie provedené pro platební firmu Visa mají Češi třetí nejvyšší nákupní inteligenci z devíti evropských zemí.

Studie hodnotila u spotřebitelů šetrnost, sebeovládání, ochotu zkoušet nové značky, porovnávání výrobků (na internetu a v obchodě) a získávání informací před samým nákupem. „Nejinteligentnějšími zákazníky jsou ti, kteří si pečlivě obstarají všechny informace, ať už na internetu, nebo porovnáváním produktů v obchodě,“ uvádí studie. Naopak zákazníci s nízkým nákupním IQ jsou ti, kteří si „nedokážou stanovit přesný rozpočet, běžně se nechávají svést k impulzivním nákupům a jen zřídkakdy si vyhledají nějaké informace.“

Podle výzkumu tak čeští spotřebitelé při nákupech nedělají impulzivní rozhodnutí, jsou šetrní a hledají informace o výrobcích předtím, než vyrazí do obchodů. Na druhé straně Češi mají nechuť ke srovnání produktů od různých společností. Před české konzumenty se tak dostali pouze Poláci a Francouzi. Poláci bodují především v tom, že nepodléhají okamžitým impulzům. Pravděpodobnost nákupu pod vlivem reklamy v obchodě je u polských spotřebitelů nejnižší ze všech sledovaných zemích. Naopak jsou schopni při nákupech experimentovat a dokážou místo zavedené značky koupit méně známou náhradu. Zaostávají pouze v hledání informací před nákupem.

Pořadí spotřebitelů podle inteligence při nakupování

1. Polsko
2. Francie
3. ČESKO
4. Německo
5. Švédsko
6. Maďarsko
7. Španělsko
8. Itálie
9. Británie

Nakupovací IQ bylo vypočítáno s použitím následující rovnice: průměrné IQ při nakupování = spořivost + sebeovládání + otevřenost změně a novým produktům + ochota porovnávat produkty + průzkum a získání informací před nákupem

Na posledním stupni žebříčku se naopak umístili Britové, kteří neradi hledají informace před nákupem, nakupují impulzivně a nemají zájem na co nejmenší útratě.

Ve všech zemích ale lidé nakupují s rozvahou elektroniku a mobilní telefony. „Vzhledem k ceně těchto výrobků jsou totiž zákazníci ochotni si najít potřebné informace a porovnat různé ceny,“ tvrdí studie.

Tuzemští odborníci ale s přílišným zobecňováním nesouhlasí. „Míň a míň se dá hovořit o průměrném českém nakupujícím,“ říká ředitel společnosti Incoma Research Tomáš Drtina. V současné době je totiž podle Drtiny na trhu široký výběr možností, kde nakupovat a jak, že si každý může vybrat.

Existují tak spotřebitelé, kteří reagují na cenu a jsou ochotni strávit čas při hledání a nákupu nejlevnějšího zboží. Naproti tomu lidé s nedostatkem volného času hledí ve větší míře na rychlost nákupu než na cenu.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zapomenutý Čech třikrát přelstil gestapo. Francouzi mu dali válečný kříž

Vratislav Štůla po druhé světové válce nastoupil do služeb OSN. Dvacet let... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Za války byl jedním z nejaktivnějších členů československého odboje ve Francii. Převáděl lidi přes hranici, z ilegality...

Nejsme Slované ani Germáni. Češi mají unikátní mix genetických profilů

Mnohé dávné pohanské zvyklosti přežívají dodnes, byť mají spíš kouzlo zábavného... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Čemu vlastně Slované věřili? Byli skutečně beránci? Či si libovali v krvavých rituálech a bojích jako Germáni? Čeho se...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Izraelský protiraketový systém Iron Dome ničí rakety odpálené z Gazy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...