E-shopy zvýšily odhad letošního růstu tržeb na 25 procent. Celkově by se mohly dostat na rekordních 194 miliard korun |
Běžecké pásy, posilovací věže nebo třeba veslovací trenažéry. I takto komplikované stroje se v době pandemie stávají součástí čím dál více českých domácností, přestože dříve za nimi sportovci docházeli výhradně do fitness center a posiloven. Ani sportovním zařízením se ale podzimní vlna opatření nevyhnula a ve snaze zastavit šíření epidemie se pro veřejnost uzavřela, jejich znovuotevření je zatím v nedohlednu.
Avizované prodloužení nouzového stavu už však Češi neponechávají náhodě. „Prodeje u produktů pro domácí cvičení v tomto týdnu meziročně vzrostly o více než 130 procent,“ potvrdila mluvčí e-shopu Mall.cz Pavla Hobíková. Lidé se i přes nejistou situaci nezdráhají investovat, velký zájem je třeba o běžecké trenažéry. „U nich sledujeme meziroční růst dokonce 350 procent,“ dodala Hobíková.
„Mezi soukromníky naše prodeje oproti loňsku narostly asi o deset až 15 procent,“ uvedla Gabriela Bernardová, jednatelka firmy Grün Sport, jež prodává zboží pro profesionální sportovce. I na ní se však během pandemických měsíců obrací stále více soukromých kupců. „Lidé na doma nakupují především polohovací lavice a jednoruční činky. Najdou se ale i tací, kteří se rozhodnou investovat více a pořídí například posilovací fitness věž se čtyřmi stanovišti,“ popisuje.
Prodejce módy Zoot spojil služby s Alzou. Největší český e-shop poskytne prodejní síť a poprodejní servis |
Dosud nevídanou poptávku po pomůckách k domácímu cvičení od jara eviduje také Decathlon. Podle manažera značky Tomáše Kortuse je kromě cenově dostupnějšího zboží zájem také o investiční stroje, které lidé před pandemií domů běžně nepořizovali. „Prodávají se hlavně klasické činkové sety, jednoručky od půl kilogramu až po 24 kilogramů, podložky, lavice, ale i fitness stroje typu běžecký pás, rotoped, eliptický či veslovací trenažér,“ vypočítává Kortus.
Nákupy probíhají online
Protože vyhlídky zůstávají během lockdownu nejisté, zákazníci vyrážejí na nákupy po internetu.
„Pandemie urychlila osvojení si online nakupování i u těch, kteří dosud odolávali,“ říká Miroslav Král, zakladatel agentury Marketup. Podle výzkumu společnosti McKinsey jen ve střední a východní Evropě letos narostl počet online uživatelů o 12 milionů a na e-shopy se obrací o 40 procent více lidí starších 65 let.
„Prožíváme proměnu společnosti, která se projeví na změně chování. A vzhledem k tomu, že to trvá už opravdu dlouho, bude i změna spotřebitelského chování mít dlouhodobý efekt, některé nové návyky přetrvají i po odeznění pandemie,“ tvrdí Martin Peška z Marketup.
Zatímco otázka znovuotevření obchodů zůstává nadále velkou neznámou, digitální transformací procházejí i samotné firmy. „Firmy nyní jasně vidí, jak je význam online prodeje a e-commerce pro jejich budoucí růst či dokonce přežití, klíčový,“ dodal Král.