Ruce si mnou hlavně majitelé e-shopů, jejichž tržby na konci roku poskočily o desítky procent. Meziroční nárůst hlásí i kamenné prodejny. Nakupovací optimismus, nastartovaný v tomto roce, vrcholí. A s ním i optimismus podnikatelů.
„V prosinci naše tržby meziročně vzrostly o více než 30 procent. Nárůst v počtu expedovaných kusů byl dokonce 35 procent,“ říká třeba Michala Gregorová z e-shopu Mall.cz.
ČTĚTE TAKÉ: |
„Obrat za uplynulý týden předčil naše očekávání i čísla z loňského roku, a to o více než jednotky procent,“ přidává se Judita Urbánková, mluvčí společnosti Ahold, která provozuje v Česku 333 prodejen Albert a InterSpar.
Ekonomové mají jasno. Po letech utahování opasků Češi uvěřili v lepší časy. Ekonomiku už táhnou vzhůru nejen produkty průmyslu nebo automobilky, ale i nejobyčejnější spotřební zboží.
„Letošek byl hodně o důvěře a optimismu nakupujících. Jak to bude v příštím roce, to už bude záviset na reálné finanční situaci lidí. Tedy zda ten nynější optimismus podpoří i faktory, jako je především růst mezd,“ soudí hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.
„Chuť lidí utrácet se zvýšila a tento trend by se mohl do budoucna zlepšovat,“ odhaduje Irena Vlčková ze Svazu maloobchodu a cestovního ruchu. Jejím slovům odpovídají i přeplněná nákupní centra v těchto dnech.
„Před Vánoci jsme se v podstatě nezastavili kolikrát ani na oběd a ani teď není zájem zákazníků o moc menší,“ říká prodavač řetězce Datart v pražském nákupním centru Nový Smíchov a ukazuje směrem k dlouhé frontě, která se k pokladnám sbíhá z uliček mezi regály.
Po dvou letech propadu očekávají ekonomové za letošní rok dvouprocentní růst hrubého domácího produktu. A v příštím roce možná až plus 2,5 procenta.
Více se dozvíte v úterních LN.