130 let
Česká pojišťovna.

Česká pojišťovna. | foto: Wikipedia

Česká pojišťovna systémově manipuluje s výplatou při vypovězení smlouvy, tvrdí spolek

Ekonomika
  •   14:07
PRAHA - Česká pojišťovna podle spolku Podvedení klienti systémově manipuluje s výplatou odkupného při předčasném ukončení pojistné smlouvy, a navyšuje si tak vlastní příjmy na úkor klientů. Týkat by se to mohlo až stovek tisíc smluv o životním pojištění, které byly uzavřeny v letech 2005 až 2013, a miliard korun. Na úterní tiskové konferenci o tom informovali představitelé spolku. Česká pojišťovna obvinění z manipulace s výplatami odmítá.

Odkupné je částka, kterou vyplatí pojišťovna klientovi při předčasném ukončení pojistné smlouvy.

Spolek tak chce rozšířit existující žalobu u Městského soudu v Praze na Českou pojišťovnu o zákaz, aby takto u odkupného finanční ústav nadále postupoval. Spolek již loni v létě totiž podal hromadnou žalobu na Českou pojišťovnu kvůli investičnímu pojištění, kdy pojišťovna podle žaloby nedostatečné informovala klienty o nákladech a poplatcích nebo ve smlouvách chyběla pojistná částka.

„Česká pojišťovna svým klientům nejméně od roku 2016 systematicky krátí výplatu plnění. Zjednodušeně řečeno, pokud k datu ukončení smlouvy byla hodnota investičního účtu klienta 100 000 korun, Česká pojišťovna se při vyúčtování odkupného tváří, že byla o 15 000 nižší, aniž by ovšem klient o této manipulaci dostal od pojišťovny jakoukoli informaci a měl šanci to zjistit,“ uvedl v úterý člen výboru spolku Podvedení klienti Jiří Chvojka. Dodal, že uvedené jednání spolek zjistil až z dokumentů, které Česká pojišťovna dodala v rámci sporů s klienty do spisů finančního arbitra.

Systém zdravotního pojištění není připraven na krizi, i když bude letos v mírném přebytku

„Pojistná plnění a další plnění z pojistné smlouvy, zejména odkupné, jsou vždy vyplácena v souladu se zákony, pojistnou smlouvou a pojistnými podmínkami. Každý klient tak dostane vše, na co má na základě podmínek produktu a své smlouvy nárok,“ uvedla mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Dále uvedla, že o vývoji odkupného byli klienti řádně informováni. „V modelaci pojištění, kterou obdrželi před sjednáním pojistné smlouvy, bylo jasně číselně vyjádřeno, jaká je plánovaná výše kapitálové hodnoty a odkupného, z čehož jasně vyplývala výše předem stanovaných srážek. Kromě toho si klienti mohli kdykoliv požádat o podrobný výpis, z něhož si mohli ověřit výši odkupného a způsob jeho výpočtu,“ uvedla.

ČNB: jednáme v rámci zákonných pravomocí

V případě poplatků u pojistných smluv eviduje spolek zhruba 300 rozhodnutí finančního arbitra ve prospěch klientů. Rozhodnutí arbitra podle ČP nezakládá plošnou neplatnost smluv. Soudy se k případům smluv zatím stavějí různě a podle Buriánkové již existuje několik rozsudků, které platnost smluv potvrzují.

ČNB již dříve sdělila, že jedná v rámci své činnosti v mezích svých zákonných pravomocí, do kterých nespadá posuzování platnosti smluvního ujednání mezi pojišťovnami a jednotlivými klienty. Česká asociace pojišťoven již dříve uvedla, že považuje zpětné zpochybňování právoplatně uzavřených smluv za účelové.

Zaorálek odmítá Babišovu vizi. Konkurence v pojištění jen prospěje oligarchům

„Jestliže ČNB až dosud bagatelizovala problém neplatných pojistných smluv České pojišťovny, zde má čítankový příklad systémového okrádání klientů. Očekáváme tedy razantní akci ČNB,“ uvedl v úterý Chvojka.

Pojišťovny loni vybraly na pojistném 129,3 miliardy korun, což je meziročně o 4,8 procenta více. Životní pojištění stouplo o 0,6 procenta, neživotní pojištění o 7,2 procenta. Zároveň ale u životního pojištění stále klesá počet aktivních pojistných smluv. Koncem loňského roku jich bylo 5,29 milionu, ve srovnání s rokem 2017 o 89 000 méně. Počet nově uzavíraných smluv běžně placeného životního pojištění se meziročně výrazně nezměnil, když v roce 2018 klienti uzavřeli 523 000 nových smluv s pojistným 5,56 miliardy Kč.

Autor: ČTK
  • Vybrali jsme pro Vás