Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Česká železnice plánuje změny. Za pár let by se mělo jezdit dvousetkilometrovou rychlostí

Ekonomika

  12:52
Břeclav - Na vybraných úsecích českých železničních koridorů by se mělo v nejbližších letech začít jezdit dvousetkilometrovou rychlostí. Správa železnice (SŽ) v pondělí vykonala zkušební jízdu mezi Brnem a Břeclaví. V budoucnu by měl mít úsek pro tuto rychlost délku 12 kilometrů a bude mezi Vranovicemi a Podivínem, řekl novinářům při jízdě generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Na této trati byl také dosažený dosavadní český rychlostní rekord na železnici. Pendolino po ní jelo v roce 2004 rychlostí 237 kilometrů za hodinu.

Vlak CityElefant vyjíždí z Vítkovského tunelu v Praze (ilustrační foto). foto: CC BY-SA 3.0: PatrikPaprika; Wikimedia

‚První‘ pohled turistů přijíždějících do Prahy se změní. Ruiny ohořelého skladu nahradí mobilní restaurace

Česká legislativa zatím umožňuje jízdu pouze rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Při vyšších rychlostech je potřeba stavebních úprav na trati i ve stanicích, klíčové je zrušení veškerých úrovňových křížení pro auta či pro chodce. „S testováním jsme začali už loni v prosinci. Jedná se o jeden z mých cílů zvýšit rychlost na české železnici a zatím máme vytipované čtyři úseky, celkově jde o desítky kilometrů,“ řekl Svoboda.

Dalšími úseky mají být Choceň - Uhersko, Ejpovický tunel na trati z Prahy do Plzně a některé úseky přestavovaného koridoru z Prahy do Českých Budějovic. V úvahu připadá ještě také část tratě mezi Přerovem a Olomoucí. Prvním by mohl být podle Svobody Ejpovický tunel, trať do Břeclavi by mohla být v roce 2025. „Náklady odhadujeme ve stovkách milionů korun a veškeré investice budeme dělat my, kraj nebude platit nic,“ řekl Svoboda. Mimo jiné je potřeba přestavět stanice v Zaječí a Podivíně.

Rychleji než 160 kilometrů za hodinu se jezdí například v Rakousku na tzv. Západní dráze z Vídně do Lince, vlaky zde mohou na nové trati jezdit až 230 kilometrů za hodinu, v Německu jezdí vlaky ICE okolo 300 kilometrů za hodinu. V Polsku se zatím jezdí po nové trati z Varšavy do Katovic a do Krakova 200 kilometrů za hodinu. V Česku by se měla stavět ve 20. letech nová trať pro dvousetkilometrovou rychlost z Brna do Přerova.

Autor: