Neděle 24. října 2021, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

České dráhy obhájily vysoké hodnocení závazků od agentury Moody's

Ekonomika

  18:19
PRAHA - Ratingová agentura Moody's potvrdila v pátek společnosti České dráhy (ČD) vysoké hodnocení dlouhodobých závazků. Od agentury ČD obdržely hodnocení Baa2, zároveň Moody’s uvedla, že je výhled pro udržení ratingu stabilní. Dobré hodnocení závazků je podpořené tím, že v posledních třech letech český dopravce učinil několik opatření, zejména v oblasti nákladní dopravy.

České dráhy si udržely vysoké hodnocení závazků. Zásluhu na tom měly i vyšší zisky. foto: MAFRA: Dan Materna

V oblasti osobní dopravy je zase rating podle agentury Moody’s podpořen solidní tržní pozicí a vysokou předpověditelností tržeb. Ty se dají dopředu odhadovat díky podepsaným desetiletým kontraktům s vládou a čtrnácti regiony. „U většiny z nich očekáváme úspěšné obnovení v roce 2019,“ dodala Moody’s.

Zlepšení provozních výsledků a podpora státu

Jako další podpůrné faktory pro rating podle serveru Patria.cz agentura označila také postupné zlepšování provozních výsledků od roku 2014 či vysokou pravděpodobnost podpory ze strany státu. České dráhy loni hospodařily se ziskem 984 milionů korun, meziročně o 102 milionů vyšším.

Podíl na vyšším zisku měl růst tržeb v osobní i nákladní dopravě a také sílící kurz koruny. Podle managementu společnosti skončila osobní doprava v zisku poprvé po mnoha letech. Přispěl k tomu především růst tržeb z jízdného, které byly meziročně vyšší o téměř čtvrt miliardy korun.

Nyní České dráhy jednají s kraji o nových smlouvách na provoz regionálních tratí, které vyprší po roce 2019. Podle generálního ředitele Pavla Krtka skončí platnost asi 80 procent dosavadních smluv. Přitom je podle něj pravděpodobné, že se část z nich už neprodlouží. Moody’s ale očekává, že většina smluv obnovena bude.

Nákup nových vlaků pomůže při vyjednávání

České dráhy chtějí koupit až 50 elektrických vlaků. Na začátku května vyhlásily tendr, který přesáhne hodnotu šest miliard korun. Investice by měla podniku nabídnout lepší služby při jednání s kraji o nových smlouvách.

Vítězný uchazeč tendru má dopravci dodat klimatizované nízkopodlažní elektrické vlaky s kapacitou 140 až 160 míst k sezení a pro rychlost až 160 km/h. V provozu bude možné spojit až tři jednotky do jednoho vlaku s kapacitou 420 až 480 míst k sezení.

Autoři: ,

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Mohlo by vás zajímat