Neděle 14. července 2024, svátek má Karolína
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

České dráhy prohrály miliardový spor. Podjatí arbitři, zuří ministr Ťok

Ekonomika

  21:00
PRAHA - České dráhy prohrály arbitrážní spor se Škodou Transportation. Podle informací serveru Lidovky.cz by měly obchodnímu protivníkovi zaplatit přes miliardu korun. Verdikt rozzlobil ministra dopravy Dana Ťoka, který jej označil za skandální. Rozhodci byli podle jeho slov podjatí.

Lokomotiva Českých drah - ilustrační foto. foto: Škoda Transportation

Státem vlastněný dopravce dostal podle zjištění serveru Lidovky.cz rozhodnutí v pondělí. Přivezl jej do sídla firmy kurýr. Rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře nyní přiřkl vítězství Škodě, nároky Českých drah zamítl.

Škoda Transportation má dostat přes miliardu korun, 370 milionů jako doplatek za lokomotivy a 760 milionů za inflaci.

MILIARDOVÝ SPOR

  • Pře mezi Škodou Transportation a Českými drahami byla u arbitráže tři roky.
  • Jde o zakázku na 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za 2,7 miliardy korun bez DPH.
  • Dodávka strojů se zpozdila o čtyři roky, ŠT to vysvětluje hlavně změnou technických norem TSI, která údajně vývoj lokomotivy velmi zpozdily.
  • Stále také trvají pochybnosti o tom, zda mají lokomotivy označované jako Zátopek oprávnění jezdit v Rakousku a Německu. Tento požadavek je pro ČD velmi důležitý – i kvůli tomu, že budou od konce roku jezdit do Berlína a Hamburku.
  • V době, kdy ČD vedl Dalibor Zelený (červenec 2013 – únor 2014), existovala vůle na mimosoudní vyrovnání. Tento záměr padl.
  • ŠT žádala celkem 1,425 miliardy korun. V této sumě je například 295 milionů jako jakési nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu, pak inflační navýšení ceny (760 milionů) či část kupní ceny (208 milionů).
  • ČD v protižalobě žádaly zaplacení zhruba 940 milionů. Jde o smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Tato částka je snížená o výše zmíněných 208 milionů, které představují část kupní ceny s příslušenstvím.
  • Ve sporu o zpožděnou dodávku dvaceti lokomotiv řady 380 obě strany požadovaly miliardové částky. Škoda chtěla zaplatit 1,425 miliardy, České dráhy zase 940 milionů.

    České dráhy se v září pokusily výsledek arbitráže oddálit, když požadovaly, aby byl vyloučen kvůli údajné podjatosti rozhodce Milan Polák. Ten ve tříčlenném senátu seděl za plzeňskou strojírnu. S tímto požadavkem však dráhy na konci října neuspěly a ani běžný soud nepřesvědčily, že by měl kvůli údajné podjatosti vydat předběžné opatření, které by zamezilo vydání rozhodčího nálezu.

    „Je to zcela skandální a protizákonné rozhodnutí vydané zjevně podjatými rozhodci. Čím dál víc se ukazuje, že mnou nařízené zrušení rozhodčích doložek v resortu ministerstva dopravy má smysl. Zabrání takovým netransparentním praktikám,“ prohlásil v reakci na výsledek arbitráže ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

    Obě firmy se ke konkrétním závěrům rozhodců nechtějí zatím příliš vyjadřovat.

    „V současnosti se seznamujeme s rozhodčím nálezem, proto by bylo předčasné tuto záležitost komentovat,“ uvedla mluvčí vítězné Škody Transportation Lubomíra Černá.

    České dráhy se k věci oficiálně vyjádří až na středeční tiskové konferenci. Už nyní je zřejmé, že zástupci státu zuří.

    „Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu? Tohle je postavené na hlavu,“ zlobil se ministr dopravy Ťok.

    Autoři: ,

    Každý pátý člověk na planetě řeší neplodnost. V Čechách to může být i 15 %
    Každý pátý člověk na planetě řeší neplodnost. V Čechách to může být i 15 %

    O někoho se opřít a nebýt v tom sama… To byl hlavní impuls, proč Anna Sedláková a Karolína Krejčová založily projekt Indiánky. Obě dvě slyšely ve...