Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

České dráhy si u tří bank otevřely rámcové úvěry za 8,5 miliardy korun. Čerpat je mohou na cokoliv

České dráhy - ilustrační foto. foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Praha - České dráhy si u tří bank otevřely sedmileté rámcové úvěry za až 8,5 miliardy korun. Dráhy je budou čerpat v případě potřeby, přičemž využít je mohou pro jakýkoliv účel. Prioritně je však chtějí využít pro nákup nových vlaků. Podnik chtěl dojednáním úvěrů posílit svou současnou likviditu. Ve středu o tom společnost informovala.
  13:01aktualizováno  13:10

České dráhy si objednaly 20 nových dálkových vlaků, dosáhnou rychlosti 230 km/h. Zaplatí za ně 12,5 miliady korun

České dráhy loni kvůli pandemii jen na tržbách ztratily více než čtyři miliardy korun. Dopravce se na úvěrech dohodl s Raiffeisenbank, UniCredit Bank a VÚB. Podle drah jsou za dosud nejvýhodnější úrokové sazby.

„O více než čtyři miliardy nižší tržby v roce 2020 a další propad příjmů z přepravy cestujících v důsledku současných protiepidemických opatření způsobily, že České dráhy mají méně peněz na investice do svého rozvoje. A přesto, že realizujeme úspory, kde se dá, na nákup techniky ani na rozvoj zázemí pro její údržbu rezignovat nemůžeme. Ve smlouvách s kraji a státem jsme slíbili nové vlaky a tento závazek splníme. Je to investice do budoucnosti,“ uvedl šéf Českých drah Ivan Bednárik. 

Podle něj je společnost podle všech ekonomických ukazatelů i přes ztráty nadále silná a spolehlivá firma se zdravým zadlužením.

České dráhy v loňském roce zaznamenaly pokles cestujících i tržeb, důvodem je koronavirová krize

Samotné čerpání úvěru bude podle podniku záviset na dalším vývoji pandemie a s tím související výši příjmů z provozu. Roli budou hrát také kompenzace od státu. Dráhy se vedle toho dál plánují zaměřit i na své další výdaje, proto kromě už zavedených úspor chystají například zeštíhlení administrativy, snížení počtu úrovní řízení a zefektivnění procesů, podotkl Bednárik.

České dráhy kvůli koronavirové pandemii v loňském roce přepravily 117,7 milionu cestujících, meziročně o 64 milionů méně. Krize oslabila dálkovou i regionální dopravu. 

I přes ztráty však pokračují v investicích do vozového parku. Na začátku tohoto týdne uzavřely kontrakt na dodávku 20 nových dálkových vlaků za 12,5 miliardy korun od konsorcia Siemens Mobility a Škoda Transportation. V únoru pak dráhy objednaly také 33 vlaků pro regionální dopravu za téměř tři miliardy korun.

Autor: