Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

E-shopy mají plán, jak přežít vpád Amazonu. Popron zakládá 'družstvo'

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Menší internetové prodejce nejrůznějšího zboží chce přilákat do svého e-shopu a tištěných katalogů někdejší přední vydavatel a distributor hudby společnost Popron.
Nakupování na internetu (ilustrační foto).

Nakupování na internetu (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Firma Popron Partner neplánuje výrobky malých konkurenčních prodejců jen prezentovat. Společně se spřátelenou společností E-shop partner, kterou z poloviny vlastní distributor tisku Mediaprint Kapa Pressegrosso, by pak také využívali rozsáhlou síť výdejních míst, kterou Popron buduje.

Silný obchodní spolek má pomoci ztrátovému Popronu a zapojeným firmám obstát na přehuštěném trhu internetových obchodů a připravit se na příchod amerického gigantu Amazon.

Současný počet 420 trafik a dalších provozoven, ve kterých si zákazníci e-shopu Popronu mohou už dnes vyzvedávat objednané knihy, cédéčka nebo domácí spotřebiče a další zboží, má do konce roku vzrůst na tisíc. Vizí projektu Popron Partner jsou dva tisíce zapojených trafik a dalších kamenných prodejen.

Infografika – klikněte pro zvětšení.

„Vidíme to jako jakousi obdobu družstva. Internetové obchody dnes čelí obrovské konkurenci a musíme se kromě toho připravit na příchod Amazonu, který způsobí další pokles cen. Naším cílem je prezentovat zboží menších prodejců nejen na našich webových stránkách, ale i v našem katalogu.

Právě v propojení shopu, katalogu a kamenných výdejen vidíme sílu našeho projektu,“ říká Peter Schier starší, který se svým synem Popron vlastní.

Podobně jako Amazon Zapojení malých prodejců a jejich zboží do vlastního e-shopu není novinkou. Tak funguje například i Amazon, který na svém webu v Německu prodává i knihy, muziku a další zboží s logem Popronu.

Provize, kterou web vybírá od zapojených obchodníků, údajně činí až 15 procent. Popron v tuzemsku svým osloveným partnerům nabízí ale i prezentaci zboží v pravidelně vydávaném tištěném katalogu a distribuci zákazníkům v nejpočetnější české síti výdejen.

„Online nakupování je dnes ve strmé křivce růstu a je těžké prorazit s něčím novým,“ komentuje situaci na trhu Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci, která sdružuje přes 300 e-shopů a obchodníků.

V obrovské konkurenci, která v Česku je, podle názoru Vetyšky obstojí největší firmy a také ty malé, které se specializují na úzký druh sortimentu. Právě takovým nabízí teď své služby Popron. Není však jediný, kdo rozšiřuje síť výdejních míst, o které zájem – na rozdíl od klasického doručování poštou – v poslední době mezi zákazníky e-shopů stále roste.

Výdejní místa chtějí všichni

Prodejce elektroniky Datart oznámil v minulých dnech spolupráci s prodejnami Pont v objektech nádraží. Největší tuzemský internetový prodejce Alza.cz zase zavádí vlastní dopravu dodávkami AlzaExpres, prozatím pro Prahu a okolí.

Podobnou službu nabízejí i další e-shopy. Například počítačový obchod Alfa.cz na Ostravsku. Cílem všech těchto projektů je co nejvíc zrychlit dodání zboží zákazníkům. Co nejrychlejší distribuce se stává pro e-shopy novým parametrem v situaci, kdy ceny stlačil, kdo mohl, na minimum.

ČTĚTE TAKÉ:

To, že boj na trhu je tvrdý a marže e-shopů kvůli tlaku na ceny minimální, potvrzuje i Peter Schier. „Přesně o tom vypovídá citát, který jsem někde četl. Říká, že kdo není na první stránce Heureky, neprodává. Akdo na první stránce je, nevydělává,“ říká Schier.

Vybudovat síť výdejních míst, nezávislých na otevíracích hodinách pošt, se pokouší také Česká pošta. Roky ohlašovaný projekt „balíkomatů“, tedy jakýchsi almar s boxy u obchodních center a na dalších veřejných místech, přístupnými po zadání PIN kódu, chystala pošta už loni. Pak odložila termín ostrého startu na konec letošního března a nyní se mluví o květnu až červnu.

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!