130 let
Letadlo nízkonákladových aerolinek Ryanair – ilustrační foto

Letadlo nízkonákladových aerolinek Ryanair – ilustrační foto | foto: Reuters

Doporučujeme

České letušky Ryanairu míří pod polskou centrálu. Čeká je nižší plat, stěhování jinam či vyhazov

Ekonomika
  •   5:00
PRAHA - Česká pobočka aerolinek Ryanair míří pod křídla centrály v Polsku. Změna ale neznamená pro české letušky jen výměnu uniforem, musí podepsat i nové smlouvy s nižší mzdou. Jednání firmy vůči zaměstnancům je podle výpovědí některých z nich přinejmenším nestandardní. Společnost na dotazy LN ohledně personálních změn nereagovala.

Na schůzce 17. září vedení pražské centrály zaměstnancům oznámilo, že do týdne musejí podepsat nové smlouvy. Žádné ale nebyly na stole. „Řekli nám, že máme tu zatím neexistující smlouvu podepsat, jinak prý máme dát výpověď,“ řekla LN jedna z letušek, jež si nepřála být jmenována. V případě podání výpovědi by však zaměstnanci přišli o odstupné.

Druhá možnost, kterou manažeři Ryanairu podřízeným nabídli, byl povinný transfer do Londýna, Bruselu či Dublinu, kdy by mohli pokračovat pod stávající smlouvou, již měli uzavřenou s irskou centrálou.

Ryanair mění své fungování. Několik dceřiných společností bude bojovat o jednotlivé linky

Další záhadou bylo, jak bude vlastně pracovní poměr vypadat. V Polsku totiž letušky pracují na živnostenský list. Tzv. švarc systém u nás ale zákony nedovolují. Velká část personálu tak s podpisem otálela. „V Praze teď převládají spíše nováčci. S těmi se vedení bavit vůbec nebude a prostě je vyhodí, pokud nepodepíšou,“ vypověděl LN jeden z členů palubní posádky.

Do Prahy se proto 23. září vypravila z Polska situaci řešit Karolina Wozniaková, manažerka centrály, pod kterou má Praha brzy spadnout. Nehodlala ale jednat s každým. „Řekla nám, že práci přijela nabídnout jen vedoucím kabin, ne nám, obyčejným letuškám,“ uvedla jedna z nich. „Úplně se s námi odmítá bavit, ohledně smluv nechce řešit nic. Baví se jen s vedoucími kabin,“ potvrdil její kolega.

O den později dorazily zaměstnancům smlouvy. Základní plat 450 eur (necelých 12 tisíc korun) zůstal stejný. Hodinová sazba ale klesla ze sedmi na šest eur. Členové kabin mohou měsíčně nalétat maximálně 100 hodin, přišli by tak o více než dva a půl tisíce korun. Po plošných protestech aerolinky základní plat o zhruba 100 až 150 eur navýšily.

Necelý den na podpis smlouvy

Minulý týden nátlak manažerů na personál vyvrcholil. „Pokud se rozhodnete nepřijmout nabízenou pracovní nabídku a nepošlete naskenovanou kopii vašeho pracovního kontraktu do 27. září, budete dle stávajícího pracovního poměru přeřazeni nebo propuštěni,“ oznámilo e mailem vedení ve čtvrtek. Na podpis nových smluv tak měl personál necelý den.

„Většina se chystá podepsat, i kdyby plat už nezvedli. Bojí se,“ vypověděla jedna z letušek, která po těchto zkušenostech uvažuje o odchodu. Wozniaková při jednání s pražskými zaměstnanci použila ještě jeden argument. „Poslala nám e mail, ve kterém napsala, že pokud nepodepíšeme, přivede do Prahy jiné stevardy, kteří o místo zájem mají,“ vypověděl stevard, který se rozhodl nový kontrakt podepsat.

A noví lidé do pražské pobočky skutečně přicházejí. Nejvíce právě z Polska. Jsou to zatím jen dočasné transfery, zřejmě než se podaří zaplnit personální díry po těch, kteří odešli během září.

Autor: Michal Bernáth