Sobota 16. října 2021, svátek má Havel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

České pivo je exportní tygr. V jeho vývozu v rámci Evropy porážíme i mnohem větší konkurenty

Ekonomika

  15:30
Praha - Čtvrté místo v Evropské unii. Hned za exportními giganty Nizozemskem, Belgií a Německem. Česko od roku 2000 trojnásobně navýšilo objem vývozu piva a loňských 530 milionů v cizině prodaných litrů se řadí mezi evropskou extraligu.

ilustrační snímek foto:  Michal Šula, MAFRA

České pivovary tak za rok vyvezou do zahraničí víc piva než třeba jejich mnohem početnější konkurence ve Velké Británii, Francii nebo Polsku a Španělsku. Vyplývá to z aktuálně zveřejněné statistiky evropského Eurostatu.

Unijní čísla za loňský rok mimo jiné také ukazují, že celková roční produkce alkoholických piv činila za celou osmadvacítku (zatím tedy včetně Velké Británie) přes 34,4 miliardy litrů a jeden průměrný Evropan, přesněji obyvatel Evropské unie, vypije ročně 77 litrů.

Česko v tomhle parametru svými loňskými 142 litry (údaj Českého svazu pivovarů a sladoven) zůstává nejen evropským, ale i světovým rekordmanem. I když roční sumu 160 litrů na hlavu z počátku tisíciletí tuzemci už téměř jistě nikdy nedosáhnou.

„Nizozemsko vyvezlo v roce 2019 necelých 1,9 miliardy litrů piva obsahujícího alkohol, což z něj učinilo největšího vývozce piva ze všech členských států EU,“ uvádí zpráva Eurostatu.

Největší výrobci a vývozci piva v EU.

Všichni tři největší exportéři jsou svým způsobem oproti Česku výjimeční. Pivovary v Nizozemsku a podobně i Belgii vyrobily loni skoro 2,5 miliardy litrů piv, což je o něco víc než 2 miliardy v Česku a není to nejvíc v Evropě. Přední exportní příčky si už ale dlouhodobě drží díky tomu, že vyvážejí obrovský podíl produkce – zhruba tři čtvrtiny všeho, co vyrobí.

Německo na třetím místě vyváží, podobně jako Česko, sice „jen“ pětinu až čtvrtinu své výroby, ale osmi miliardami loni uvařených litrů piv a podílem 23 procent bezkonkurenčně vládne evropské pivní produkci.

V podstatě tedy platí, že skoro každé čtvrté pivo, obsahující alkohol a vyrobené v EU, pocházelo z Německa. Z čísel Eurostatu také vychází, že celkový unijní export na úrovni necelých 9,5 miliardy litrů je meziročně o 0,7 procenta vyšší. 

Ten samotný český – podle dat Eurostatu, dodaných Českým statistickým úřadem – rostl mnohem rychleji, o 2,9 procenta. U Belgie je nárůst ještě vyšší, částečně si polepšilo i Německo, ale naopak v Nizozemsku export i celková produkce poklesly.

Údaje statistiků, vycházející například z odvedených daní, se v případě Česka a zřejmě i dalších zemí o něco liší od údajů prezentovaných svazy pivovarů. Například ten český do produkce započítává i výrobu nealkoholických piv, ale Eurostat je vykazuje zvlášť.

Češi a Němci: prestižní ležáky

Podle odborníka na ekonomiku pivovarů Tomáše Maiera z České zemědělské univerzity v Praze se čeští producenti nynějším čtvrtinovým podílem exportu na celkové výrobě blíží „hranici saturace“. Ta je prý zhruba 30 procent.

„Jsme na tom obdobně jako Němci, protože naše a německé pivo má ve světě obdobně prestižní zvuk, a navíc máme obdobnou strukturu produkce a vývozu,“ komentuje čísla Maier. České i německé pivovarství je založené na ležácích, a ty mají podle Maiera dvě nevýhody. Nedají se delší dobu skladovat bez ztráty na chuti a jejich cena je nižší než třeba belgických speciálů, ve kterých se snáze ztratí náklady na dopravu. Pro pivovary v Česku ale představuje rostoucí export už řadu let záchranu v situaci, kdy domácí spotřeba stagnuje nebo klesá.

Úplně nejvíc vyváží u nás jednička na trhu Plzeňský Prazdroj, pak Budějovický Budvar, kterému sice patří v porovnání veškerého uvařeného množství až čtvrté místo, ovšem v cizině prodá víc než doma.

Plzeň, bašta pivního vývozu

Na Prazdroj s Budvarem tak připadá dohromady 55 procent z celkem loni vyvezených 530 milionů litrů. Prazdroj zvýšil loni export o dvě procenta na 180 milionů litrů, převážně značky Pilsner Urquell.

„Měli jsme nakročeno, aby i letošní rok byl v zahraničí příznivý. Celosvětová pandemie koronaviru, bezpečnostní opatření napříč celým světem, zavřené hospody a restaurace a dočasná změna spotřebitelského chování ale letošní celkový export výrazně zkomplikují,“ uvedl pro server Lidovky.cz šéf Prazdroje Grant Liversage.

Budvar si loni ve světě polepšil o víc než sedm procent a vyvezl do celkem 80 zemí historicky rekordních 115 milionů litrů. Z toho drtivá většina připadá na ležák Budweiser Budvar Original, který pivovar v některých zemích prodává pod značkami Budějovický Budvar nebo Czechvar.

Autor:

KOMENTÁŘ Jindřicha Forejta: Jak prezident mohl z ARO jmenovat šéfa soudu

Premium Proč mohl prezident republiky v úterý 12. října bez komplikací jmenovat předsedu Krajského soudu v Brně, i když řadové...

Manželé v sukních. Gender Blender boří stereotypy v oblékání

Premium Oblékají se podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželský pár Michaela a Vlastimil...

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

Nutrilon Advanced: Otestujte s námi pokračovací a batolecí mléko bez palmového oleje
Nutrilon Advanced: Otestujte s námi pokračovací a batolecí mléko bez palmového oleje

Nemůžete kojit a tak hledáte vhodnou pokračovací výživu pro své děťátko? Inovovaný Nutrilon Advanced 2 a 3 bez palmového oleje mohou být vhodnou...

Mohlo by vás zajímat