Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Česko zažívá golfový boom, počet hřišť strmě roste

Ekonomika

  8:00
PRAHA - Na golfových hřištích v Česku se loni protočily zhruba dvě miliardy korun. Podobný obrat očekává Česká golfová federace i letos. Dvě třetiny této sumy získávají golfová zařízení z firemních akcí. Letos jich je oproti loňsku zhruba o deset procent víc, jsou ale levnější.
Golf (ilustrační foto).

Golf (ilustrační foto). foto: ČTK

„Krize je stále cítit. Týdně u nás sice probíhají dva až tři firemní turnaje, oproti loňsku je to drobný nárůst, ovšem jsou lépe marketingově orientované než loni,“ řekl Juraj Werner, ředitel společnosti Golf Brno, která je majitelem golfového resortu Kaskáda v Kuřimi. Zatímco kdysi některé turnaje doprovázel i kulturní program a firmy rozdávaly dárky, letos jsou firemní turnaje méně honosné. 

„Loni rozpočet některých turnajů převýšil i půl milionu korun, letos to je maximálně 400 tisíc. A jsou turnaje s rozpočtem i 50 tisíc korun,“ připomněl Werner. Individuálně hraje na Kaskádě se třemi devítijamkovými hřišti několik desítek tisíc golfistů, jejich počet oproti loňsku vzrostl o deset procent, dodal ředitel Golfu Brno. 

INFOGRAFIKA:

V Česku je aktuálně 91 normovaných golfových hřišť a řada menších golfových zařízení. Mezi nejvýraznější patří Prosper Golf Resort Čeladná, místo konání profesionálních turnajů PGA European Tour.  Renomé Čeladné přilákalo řadu významných firem, jako jsou ČEZ, ČSOB, ČSA, DuPont či IKEA, které tu pořádají vlastní turnaje. 

„Letos je nárůst počtu firemních turnajů mírnější, mezi deseti až dvaceti procenty. Loni jsme ale zaznamenali meziroční růst zhruba o čtvrtinu. V důsledku krize začaly firmy více rozmýšlet, zda budou platit i služby, které dříve platily automaticky. Akce jsou účelněji zaměřené,“ řekl vedoucí resortu v Čeladné Jiří Novosad.
Nejmenší firemní akce tam přijde na 90 tisíc korun. Pokud si firma objedná celé hřiště na celý víkend i s ubytováním ve čtyřhvězdičkovém hotelu, který je součástí resortu, zaplatí půl milionu korun. Výhodou Čeladné je nejen hotel, ale i vlastní jezdecká stáj či relaxační a wellness zařízení.

ČTĚTE TAKÉ:

Nejen osmnáctijamkové hřiště se Sněžkou na obzoru, ale i hotel, wellness a v zimě terény pro běžkaře nabízí Grund Resort Golf & Ski v Mladých Bukách na Trutnovsku.
Právě doprovodné služby včetně ubytování a stravování jsou pro golfové resorty vítaným zdrojem příjmů. „Resorty se financují z poplatků členů a poplatků za hru, z reklamy i z doprovodných činností. Náklady jsou totiž značné. Vybudování hřiště přijde až na stamiliony korun, jednotky až desítky milionů ročně stojí jeho údržba,“ vysvětlil Dalibor Procházka z České golfové federace. 

Suma, kterou soukromí investoři dosud do golfu v Česku vložili, se odhaduje na 5,5 až 6 miliard korun. Například Albatross Golf Resort ve Vysokém Újezdu u Prahy stál miliardáře Jiřího Šimáně 400 milionů korun. Jiří Grund za svůj golf resort zaplatil 120 milionů.
Zájem o golf roste nejen mezi firmami, ale především mezi lidmi. Dnes jej hraje více než 52 tisíc Čechů a golf se začal vyučovat i na školách, většinou s podporou majitelů golfových hřišť. Ti si tak vychovávají nové generace hráčů, kteří budou platit poplatky a kupovat golfové vybavení.

ČTĚTE TAKÉ:

Prodej golfového zboží se v Česku ročně pohybuje v řádu stovek milionů korun. Golfová výbava se prodává jak v kamenných obchodech, jeden si loni otevřela i Miss ČR 1998 Kateřina Stočesová, tak prostřednictvím internetu. 

„Golf se dostává mezi lidi, ceny jdou dolů, vybavení je přístupnější než před pár lety,“ říká Zdeněk Stieber, který provozuje internetový obchod Golflevně.cz. „Hodně přibývá úplných začátečníků, je vidět, že se to rozmáhá,“ zdůrazňuje Ondřej Doležal z obchodu Všenagolf.cz.
Prodejci golfového vybavení se ovšem shodují, že hráčů sice přibývá, lidé ale vybírají spíše levnější výbavu. „Je tu velká vlna začínajících golfistů. Hodně z nich přitom do začátku kupuje levné bazarové sety,“ říká Nora Hálová z obchodu Golfstart.cz. Pro obchodníky tak růst zájmu o golf neznamená automaticky rapidní růst tržeb. Lidé si také stále častěji vybavení objednávají například z Velké Británie nebo z USA, kde vyjde levněji.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...