Správa státních hmotných rezerv, která se stará o strategické zásoby a vybavení, parkuje ve svých areálech i další „stařečky“. Třeba Pragu V3S z roku 1983 nasazovanou pravidelně při povodních - pořád je velmi užitečná třeba při čerpání vody ze zatopených sklepů nebo kontaminovaných studní.
„Tato technika je osvědčená a stále dobře slouží. Třeba ‚vétřiesky‘ jsou velmi spolehlivé a naši zaměstnanci je dokáží opravit vlastními silami. Ale přece jen bychom je měli postupně nahradit moderní technikou odpovídající 21. století,“ připouští šéf správy rezerv Pavel Švagr.
Podívejte se na veterány ve službách státu:
Ve skladech po celém Česku má SSHR desítky aut veteránského věku, o které si mohou v případě potřeby zažádat například města, obce, hasiči či policie. Převažují mezi nimi legendy domácí výroby, jako jsou Pragy V3S, Tatry či náklaďáky LIAZ. Na podvozcích mají jeřáby, cisterny či jiná zařízení. Správě rezerv v minulosti pomáhala i speciální dvoucestná Praga s adaptérem umožňující jízdu po kolejích.
Ve skladech jsou také například více než 30 let staré elektrocentrály, které slouží v krizových situacích jako alternativní zdroje elektrické energie. V jejich případě správci rezerv uvažují o nákupu nových, mobilnějších agregátů. Při povodních pravidelně slouží také provizorní mosty uložené především v Soběslavi.
SPRÁVA STÁTNÍCH HMOTNÝCH REZERV
|