Reklama na útočnou pušku AK-47 v lednovém čísle časopisu Střelecká revue ukazuje záběr z vraždy Davida Hainese, zveřejněné loni radikály z hnutí Islámský stát. V inzerátu je snímek klečícího Brita v oranžovém a ozbrojence v černém. Fotku doplňuje nápis „S holýma rukama můžete být brzy na kolenou“ a text informující čtenáře, že vysokomýtský obchod Zelený sport nabízí největší výběr kalašnikovů v „křesťanské Evropě“. Informaci přinesl Český rozhlas - Radiožurnál.
Zadavatel reklamy a jednatel firmy Zelený sport Martin Rudolf řekl Radiožurnálu, že inzerát měl lidi pobavit. „Cílí na skupinu sportovních střelců. Měl je pobavit a zaujmout něčím, co je dneska frekventované a mediálně známé,“ prohlásil.
„Žijeme v době, kdy řadu našich spoluobčanů zaskočí, že pušky střílí, nože řežou, auta jezdí a sršni nás mohou zcela nekorektně popíchat žihadlem. Prohlašujeme, že firma Zelený sport nemá s rozhodnutím britského občana zavraždit svého spoluobčana vůbec nic společného a neměla nikdy v úmyslu na jeho zavrženíhodném činu ani vydělávat,“ dodal později v prohlášení pro policejnínoviny.cz.
Anketa
Je reklama s fotkou z vraždy humanitárního pracovníka už za etickou hranicí?
Rozhlas nyní informoval také o tom, že v loňské reklamě firma využila dítě se školní aktovkou, které má na zádech pušku. Obrázek doplňuje slogan: „Do nového školního roku s novým školním řezem.“
Firma porušila etický kodex
Reklamou se nyní zabývá krajský Živnostenský úřad a Rada pro reklamu. „Podle toho, co jsme měli možnost vidět, mohl být porušen zákon o reklamě. Živnostenský úřad provede kontrolu, a v případě, že shledá porušení, zahájí se zadavatelem reklamy správní řízení,“ uvedl mluvčí úřadu Dominik Barták. „Reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy, nesmí urážet náboženské a politické vyznání, nesmí vyvolávat strach,“ doplnil.
Rada pro reklamu zatím rozhodla v případě inzerátu se zobrazením vraždy Davida Hainese. „V podstatě jde o slušnost reklamy, zadruhé o společenskou odpovědnost a zatřetí o ochranu soukromí a zneužití jedince,“ uvedl pro rozhlas Ladislav Šťastný, šéf Rady pro reklamu. Podle jeho slov byl porušen etický kodex hned v několika bodech.