Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Českých vynálezů přibývá

Ekonomika

  8:44
PRAHA - Lék proti AIDS Truvada z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR, počítač Memrec, ovládaný pohybem očí, z Českého vysokého učení technického v Praze nebo technologie pro tkaní nanovláken Nanospider z Technické univerzity v Liberci.

mikroskop foto: Reprofoto

Podobných vynálezů tuzemského původu je více, přesto mnohé končí pod stolem. Důvodem je skutečnost, že je domácí autoři nedokážou prodat. „Češi stále výrazně pokulhávají v marketingových dovednostech,“ říká ředitel Úřadu průmyslového vlastnictví Karel Čada.

Také proto podíl domácích patentů z celkového počtu 3 317 nově registrovaných v Česku v roce 2005 meziročně klesl o patnáct procent. Přesto byl minulý rok úspěšný. Počet nových patentů se zvýšil o čtyřicet pět procent oproti roku 2005. Ke konci roku 2006 bylo v České republice dohromady evidováno přes třináct tisíc patentů.

Čeští vědci sice mají mnoho zajímavých vynálezů, často je však nedokáží prakticky využít. „Patent na papíře nemá smysl. Pokud se v Česku vymyslí zajímavý nápad, který má šanci uplatnit se ve světě, měla by se najít buď marketingová firma, která by zajistila dostatečnou medializaci, nebo přímo firma, která by vynález sama uvedla do praxe,“ myslí si Čada.

„Bohužel, čeští vědci jsou hodnoceni především podle publikování svých objevů v prestižních zahraničních časopisech, a ne podle počtu vynálezů a jejich propagace,“ dodává Ladislav Kohout, vedoucí patentové a licenční agendy Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR.

Mnoho vynálezů si tak nechávají patentovat cizí společnosti. V minulém roce bylo nejvíce zahraničních přihlašovatelů z USA (27 procent), Německa (25 procent) a Švýcarska (asi 8 procent). „Zahraniční firmy nabízejí rychlejší podmínky pro testování a realizaci patentu či vynálezu než naše firmy,“ vysvětluje mluvčí společnosti Zentiva Věra Kudynová.

České firmy stále nemají dostatek peněz na vyřízení patentů pro své novinky. Přitom náklady na pořízení patentu nejsou podle ředitele Karla Čady vysoké. „Stojí v řádu několika desítek tisíc korun. Problém by už byl, kdyby si tuzemské firmy chtěly svůj vynález patentovat v zahraničí, v tom případě jde už o miliony,“ uvádí Čada.

Ještě více ale stojí skutečné uvedení vynálezu na trh. „Pokud firma vyvine ve spolupráci s vědci nový lék a chce s ním ve světě uspět, může to stát stovky milionů dolarů,“ dodává Kohout.

Autor: