Pokud by Česko zavedlo ministerstvem financí a vládou nově navrhovanou sedmiprocentní daň z reklamních příjmů velkých internetových firem typu Google, Facebook nebo Amazon, hrozí miliardové ztráty.
Podle studie poradenské společnosti Deloitte, jejíž závěry mají LN k dispozici, by jen na daních a dalších odvodech od českých firem, postižených odvetným zavedením amerických cel, mohly přijít veřejné finance (státní pokladna, rozpočty krajů a obcí) celkem o 4,7 miliardy korun.
Na toto riziko upozornili přední tuzemští exportéři do USA, v čele s výrobcem nemocničních postelí firmou Linet. A chystají se přímo oslovit i poslance, kteří budou o uzákonění nové daně v příštích týdnech hlasovat.
Čtvrtletní zisk Facebooku vzrostl, navzdory velké kritice. Akcie však oslabily |
Jejich snahu o odložení připravovaného daňového zákona podpořil i Svaz průmyslu a dopravy a Hospodářská komora. „Schválení jakékoli digitální daně, natož ve výši 7 procent, je obrovským rizikem,“ varuje Zbyněk Frolík, zakladatel doma i ve světě úspěšného Linetu. Firmy, která v USA prodává ročně zboží za miliardu korun.
Na americké firmy nesahat!
Spojené státy, kde firmy typu Google a Facebook sídlí, už několikrát naznačily, že by reagovaly na zdanění „svých“ firem uvalením cla na vybrané dovážené výrobky.
Podobná sankce hrozila třeba Francii, která nakonec po jednání s Američany start své digitální daně odložila nejméně do konce roku.
Oproti tomu české ministerstvo financí a vláda s americkou odvetou a ekonomickými důsledky daně nepočítají a tvrdí, že sedmiprocentní sazba z reklamních příjmů internetových gigantů obohatí u nás ročně státní kasu o pět miliard korun.
Deloitte však vyčísluje na modelovém příkladu zavedení 25 procentního cla na dovoz některého zboží do USA nejen skoro pětimiliardovou daňovou ztrátu pro rozpočet státu a samospráv, ale i roční pokles celkové produkce české ekonomiky o 0,3 procenta.
Rizika obchodní války
„Jedná se o ilustrační příklad podle relací mezi USA a Českou republikou, vytvořený na základě oficiálních dat a oficiální metodou. Údery v rámci obchodních válek bývají velmi přesně cílené. Což platí ze strany USA jak směrem k Číně nebo Francii a platilo by to i pro Českou republiku,“ poznamenal pro LN ke studii hlavní ekonom Deloitte v Česku David Marek.
Významní čeští exportéři do USA, ke kterým kromě Linetu patří i třeba Česká zbrojovka nebo IT firma Y Soft, nezpochybňují digitální daň pro internetové giganty jako takovou. Chtějí ale její odklad do doby než vzniknou nějaká jednotná daňová pravidla v rámci 36 zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). I Česko je členem.
„Jsou to v tuto chvíli zatím jen obavy z americké reakce. Vláda by ale neměla kvůli vidině příjmu několika miliard riskovat investice našich firem a ohrozit propad českého exportu, který v případě USA dosahuje kolem 100 miliard korun ročně,“ uvedl pro LN ředitel odboru legislativy, práva a analýz Hospodářské komory ČR Ladislav Minčič.