Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Čeští řidiči bourají stále častěji, povinné ručení však zatím nezdraží

Ekonomika

  20:10
PRAHA - Řidiči bourají stále častěji a způsobují stále více škod. Pojišťovny však neplánují zdražení povinného ručení – brání jim v tom konkurence.

Nehoda foto: Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje Reprofoto

Dvě zprávy mají pro české řidiče domácí pojišťovny – jednu dobrou a jednu špatnou.Ta špatná je, že počet jejich nehod i výše způsobených škod rychle roste. Ta dobrá je, že ani tak se nechystá plošné zdražení povinného ručení.

Grafika - klikněte pro zvětšení
povinné ručení

V loňském roce řidiči způsobili při dopravních nehodách škody za 14,3 miliard korun. To je téměř dvakrát tolik co před deseti lety. Vyplývá to ze včera zveřejněné statistiky České kanceláře pojistitelů (ČAP). Nárůst podle ČKP stále více souvisí se škodami na zdraví než se škodami na majetku. Důvodem rychlého nárůstu je to, že při haváriích dochází stále častěji ke zraněním, které musí pojišťovny následně kompenzovat.

Podíl škod na zdraví na celkových závazcích z povinného ručení stále roste a za rok 2009 se již blíží 40 procentům. Průměrná hodnota škody na zdraví přesahuje 500 tisíc korun je 18krát vyšší než průměrná škoda na majetku. Ta dosahuje asi 30 tisíc korun, zatímco v roce 2002 to bylo 22 tisíc korun. Škody a pojištění

Mluvčí České pojišťovny Dagmar Koutská upozornila, že výdaje pojišťoven rostou i na další náhrady. "Nejde jen o škody na zdraví a renty, ale také o rozsáhlé majetkové a ekologické škody a příspěvky na nejrůznější služby pro trvale těžce zdravotně handicapované, přestavby domů, ošetřovatelky, které čím dál tím častěji klienti po zranění využívají," řekla Koutská.

Pojišťovny nechystají plošné zdražení povinného ručení
Také v letošním prvním pololetí zaznamenaly pojišťovny v rámci povinného ručení více škod než ve stejném období loni. "Za první dva kvartály nám škody v meziročním srovnání rostly zhruba dvojnásobným tempem," potvrdila mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová.

Z objemu škod přitom částečně vycházejí pojišťovny při stanovení cen povinného ručení. Ty se podle pojišťoven pro příští rok budou pohybovat oběma směry, řidiči jezdící bez nehody u některých z nich zaplatí méně.

"Pro rok 2011 nebudeme plošně upravovat pojistné sazby. Základní pojistné sazby se tedy nezmění. U všech klientů budeme uplatňovat pouze bonus/malusový systém," řekl mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.

Vývoj škod povinného ručeníČeská pojišťovna, která je s téměř dvěma miliony smluv na povinné ručení jeho největším poskytovatelem v zemi, se dokonce chystá zlevnit řidičům, kteří jezdí bez nehod.

Přestože pojišťovny plošné zdražení povinného ručení neplánují, na zvyšující se počet nehod doplatí nejrizikovější skupiny řidičů. Podle pojišťovny Generali mezi ně patří zejména řidiči mladší 30 let. "Důvod je prostý. Dlouhodobě vykazují vysoký škodní průběh, a to napříč celým trhem," vysvětlil mluvčí pojišťovny Jiří Cívka. Zdůraznil však, že klíčovým faktorem pro stanovení ceny pojištění zůstává to, zda-li řidič bourá nebo jezdí bez nehod.

Pojišťovny bojují o řidiče
Přestože jsou pojišťovny nuceny na povinném ručení vynakládat stále více peněz, zdražit plošně pojištění si v podstatě nemohou dovolit. "Jsme limitováni konkurenčním tlakem," připouští mluvčí České pojišťovny Dagmar Koutská.

"Povinné ručení vnímáme jako vstupenku ke klientovi. Následně mu nabízíme další produkty. Vycházíme například z faktu, že pokud má klient vozidlo, určitě někde bydlí, a tak mu můžeme nabídnout majetkové pojištění atd.," řekl Petr Baný, mluvčí pojišťovny Triglav.

Pojišťovny proto v současné době nadbíhají řidičům nejen cenami, ale také doprovodnými službami. "Jednoznačně největší motivací pro pořízení našeho povinného ručení je pro klienty živelné připojištění, které v rámci povinného ručení nabízíme zdarma," uvedl mluvčí Kooperativy Milan Káňa. Pojišťovna Generali začala do povinného ručení zahrnovat krytí havarijního rizika ze střetu se zvěří. Česká pojišťovna pak začne od příštího týdne půjčovat majitelům poškozených aut na tři dny náhradní vůz.

Ženy méně bourají, muži proto platí víc

Nemusíte způsobit žádnou dopravní nehodu, přesto budete muset zaplatit na povinném ručení více než soused.

Anebo i přesto, že jste nehodu měl, platíte stejně jako někdo, kdo neboural. Nejde přitom o omyl pojišťovny, nýbrž o důsledek dělení řidičů a aut do jednotlivých rizikových skupin.
Je-li provozovatelem vozidla žena, má naději, že na povinném ručení zaplatí méně než muž. "Je statisticky dokázáno, že ženy způsobují menší škody než muži," vysvětluje mluvčí pojišťovny Direct Tomáš Zavoral.

Na výši povinného ručení má vliv i věk. Mladší řidiči dlouhodobě zaviňují vyšší počet nehod, a proto k nim pojišťovny přistupují přísněji. "Mladý řidič neznamená automaticky špatný řidič. Řidiči do věku 30 let ale dlouhodobě vykazují vysoký škodní průběh," říká mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka. Kromě věku pojišťovny zohledňují i řidičskou zkušenost provozovatele vozidla. Čím méně je řidič zkušený, tím větší je pravděpodobnost, že svým řízením způsobí škodu.

Výši povinného ručení přitom neovlivňuje pouze osoba provozovatele. Roli hraje také místo bydliště. Hustota provozu je například v Praze nebo obecně ve velkých městech výrazně vyšší než na vesnicích, kde je tedy menší pravděpodobnost vzniku škod. A v potaz se bere i samotný automobil a jeho užití. Čím větší je výkon vozu, tím je i dražší pojistka. Více na povinném ručení zaplatí i majitelé aut určených k podnikání.