Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Cestující pražské MHD ode dneška nemusí nosit plastovou lítačku. Nahradí ji kupón v mobilu

Ekonomika

  15:26
PRAHA - Cestující v pražské MHD si mohou od pondělí převést své kupony z plastové karty lítačka do mobilních telefonů. Od pondělního rána si kupon převedly přes dvě tisícovky lidí. Na dotaz ČTK to řekl generální ředitel dopravního podniku (DPP) Petr Witowski. Převod kuponu umožňuje aktualizace aplikace PID Lítačka.

Pracovní verze karty Lítačka. foto: Operátor ICT

Cestující mohou mít kupony kromě aplikace a plastové karty také na platební kartě, In Kartě Českých drah nebo si mohou zakoupit papírový roční kupon. Lítačka začala fungovat v roce 2016, kdy nahradila opencard.

„Nahrávání kupónů od rána funguje, respektive nahrání do mobilu tak, aby sloužil jako takzvaný identifikátor pro přepravní kontrolu. My jsme dokonce pro případy, kdy by se někomu vybil mobilní telefon, vybavili revizory power bankami. Je třeba ale upozornit, že každý musí mít svůj kabel, ty revizoři nemají,“ řekl Witowski.

Jakmile si cestující kupón do mobilu převede, plastová karta mu přestane platit. „Ten identifikátor může být jenom jeden. Je to zejména z toho důvodu, aby nebylo možné půjčit někomu kartičku a v kapse mít mobil. Funguje vždy jen jedno zařízení,“ řekl Witowski. V aplikaci lítačky si kupon ale v případě potřeby může cestující převést zpět na kartu. Pokud má kupon v mobilu a revizorům jej neukáže, platí pro něj stejný postih, jako by u sebe neměl lítačku.

Aplikace má pomoci snížit počet černých pasažérů

Od možnosti převést si kupon do mobilu si DPP slibuje, že by se mohl snížit počet černých pasažérů. O kolik, ale zatím podle ředitele nelze říci. „Vše, co zpříjemňuje lidem cestování v MHD, tak jednak vede k vyššímu počtu uživatelů MHD, a pak, já předpokládám, že povede i k úbytku černých pasažérů,“ řekl Witowski.

Aplikace PID lítačka je od loňska součástí nového odbavovacího systému. Stáhlo si ji přes 630 000 lidí a pravidelně ji využívá více než 139 000 cestujících. Prostřednictvím aplikace bylo zakoupeno 1,7 milionu jízdenek.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...