130 let
ilustrační foto

ilustrační foto | foto: Shutterstock

Chcete si chránit soukromí? Pozor na ‚efekt Streisandové‘

Média
  •   6:00
NEW YORK/ LONDÝN - Max Mosley, bývalý šéf Mezinárodní automobilové federace (FIA), žaluje Google za to, že nadále vystavuje fotografie, které podle Mosleyho porušují jeho soukromí. Jenže pokud někdo trvá na tom, aby některé informace zůstaly soukromé, nebo se je snaží aktivně blokovat, mívá to často přesně opačný účinek, napsal zpravodajský server BBC News.

Na první pohled nemá Max Mosley mnoho společného s popovou zpěvačkou Beyoncé. Ale oni dva, stejně jako několik dalších celebrit či organizací, se stali obětí takzvaného "efektu Streisandové".

Tento termín poprvé použil v roce 2005 Mike Masnick, zakladatel webové stránky Techdirt. O dva roky dříve se zpěvačka a herečka Barbra Streisandová neúspěšně soudila s fotografem Kennethem Adelmanem, který dokumentoval pobřeží Kalifornie, že mezi fotky zahrnul i její dům v Malibu.

Následná publicita způsobila svoje; server, který fotografie zveřejnil, navštívilo 420 00 uživatelů za jediný měsíc. Podle dokumentů předložených u soudu byly tyto snímky staženy jen šestkrát, než se proti nim Streisandová začala právně bránit.

Legrační výrazy i falešný twitterový účet

Nejde ale vždy jen o boj o soukromí. Loni v únoru internetový server Buzzfeed zveřejnil výběr fotografií "nejlegračnějších výrazů", které zpěvačka Beyoncé udělala ve vystoupení během Superpoháru. Její tiskový zástupce server požádal, aby sedm nejméně lichotivých snímků odstranil. Buzzfeed odmítl a navíc znovu zveřejnil zmíněných sedm snímků s titulkem: "'Nelichotivé' fotografie, které si tiskový zástupce Beyoncé nepřeje, abyste viděli".

O několik měsíců později se objevila zpráva, že právníci Pippy Middletonové, sestry Kate, manželky britského prince Williama, požádali o odstranění parodického účtu na Twitteru. od názvem "Not Pippa Middleton" (nikoli Pippa Middletonová) účet nabízí tak "užitečné" rady z oblasti životního stylu, jako: "Abyste se neztratili, podívejte se do mapy," anebo "Večírek není moc velká zábava, když na něj nepřijdou lidé." Vcelku předvídatelně se po žádosti právníků obliba a sledovanost účtu zvýšila.

V roce 2008 se scientologická církev údajně pokusila získat video, na němž hollywoodský herec Tom Cruise mluví o své víře. Nahrávka byla určena jen stoupencům církve, ale nějakým způsobem unikla a ocitla se na internetové stránce, kde po snahách scientologů prudce stoupla návštěvnost.

Nejnovějším příkladem se nejspíš stane Max Mosley. Žaluje Google za to, že nadále vystavuje ve výsledcích vyhledávání jeho snímky s prostitutkami na divokém sexuálním večírku. Odvolává se přitom na zneužívání soukromých informací.

Zákaz akorát podnítí zájem

Ovšem pokaždé, když čtyřiasedmdesátiletý Mosley podnikne další krok v křížové výpravě na ochranu svého soukromí, riskuje, že pobídne další uživatele internetu, aby zapátrali po inkriminovaných snímcích, na něž si stěžuje.

ČTĚTE TAKÉ:

"Kdokoli, kdo se snaží prosadit, aby něco bylo zakázané, se vždycky stane předmětem většího zájmu než lidé, kteří se s tím nezatěžují," řekla BBC Jenny Afiaová z právní firmy Schillings. "Jen tím podnítí zvědavost lidí," dodala.

Autoři: Lidovky.cz, ČTK
  • Vybrali jsme pro Vás