Nafta za více než miliardu korun, kterou do Česka postupně přiveze sedmdesát vlaků, je totiž stále živým dědictvím po firmě Viktoriagruppe, která se před svým krachem starala v německém Kraillingu o část českých nouzových zásob.
Její insolvenční správce Mirko Möllen nikdy neuznal, že 80 milionů litrů nafty, které se mají postupně vracet do Česka, skutečně patří našemu státu. Tvrdil, že se palivo mohlo v nádržích smísit s hmotou firmy Viktoriagruppe. Ve smlouvě o prodeji německého areálu z července tohoto roku si vymínil právo se o naftu do roku a půl od podpisu smlouvy začít soudit.
Vlak s českou naftou si pospíšil, ‚uvězněné‘ palivo už dovezl k Plzni |
Ačkoliv neexistují žádné známé doklady o tom, že by v nádržích u bavorského městečka Krailling byla uskladněná jiná než česká nafta, právně může nastat nepříjemný problém. Insolvenční správce Mirko Möllen by případným vítězstvím v soudním sporu a následným inkasováním peněz za naftu mohl dosáhnout navýšení takzvané konkursní podstaty, z níž se vyplácí peníze věřitelům firmy a bývá zvykem, že se od její hodnoty odvíjí i jeho odměna.
Nikdo si však nyní netroufá odhadovat, zda z jeho strany určovací žaloba do Česka přiletí, nebo ne. Faktem je, že Möllen v únoru tohoto roku pouze povolil odvoz strategického paliva, nikdy se však nevzdal jeho vlastnictví. Ostatně, dlouho se vzpíral i samotnému odvezení.
„Výše pohledávek, jež mají být za Správu státních hmotných rezerv (SSHR) přihlášeny do soupisu pohledávek, je přitom přímo spojena s otázkou, zda a v jakém rozsahu je SSHR vlastníkem zásob nafty, což nemusí být otázka, na kterou lze odpovědět jen ‚ano‘, či ‚ne‘, jelikož v úvahu přichází i spoluvlastnictví Viktoriagruppe a SSHR,“ uvedl loni na podzim Mirko Möllen pro Lidovky.cz.
Šéf správy rezerv Pavel Švagr tvrdí, že klíčové bylo dostat naftu do Česka, což byl podle něj velmi složitý vyjednávací i logistický proces. Minimálně část paliva už je v Kraillingu bez obměny skoro sedm let a hrozí mu degradace.
Podle Švagra je v třístranné dohodě podepsané v červenci spor o naftu jasně popsán novým majitelem skladu (Krailling Oils Development), správou rezerv a insolvenčním správcem.
FAKTA O KAUZE
|
„Jsem přesvědčený o tom, že patří nám. Insolvenční správce nikdy nezpochybňoval to, že jsme za naftu zaplatili. Tvrdí, že mohlo dojít ke smísení s palivem Viktoriagruppe. My jsme si však v Kraillingu od této firmy pronajali celý areál a nikdy se neprokázalo, že by v něm byla jiná než naše nafta,“ argumentuje předseda Švagr.
Na zaplacení zhruba 80 milionů litrů nafty, o něž zaměstnanci Viktoriagruppe v Německu pečovali, má jeho úřad faktury. Dnes už zkrachovalá firma palivo pro správu rezerv nakupovala na základě takzvané záměnové smlouvy z roku 2010.
Pro lepší pochopení, o jaký šlo obchod: firma Viktoriagruppe si odvezla státní ropu ze zásobníku státní firmy Mero v Nelahozevsi a na oplátku, na základě výše zmíněné smlouvy, místo ní naplnila odpovídajícím množstvím nafty nádrže v Kraillingu. To je oněch 80 milionů litrů paliva v hodnotě 1,2 miliardy korun, které mají postupně dorazit do Česka.
Šéf správy rezerv, která spravuje nouzové zásoby státu pro krizové situace, je přesvědčený, že dohoda zaručující alespoň příjezd nafty do země, je úspěch.
„Kdybychom šli s insolvenčním správcem do soudního sporu, který by mohl trvat několik let, nafta by ve skladu mohla degradovat. Je samozřejmě otázkou, jak se nyní insolvenční správce rozhodne. O tom však nechci spekulovat,“ říká Švagr.
Jeho úřad už insolvenčnímu správci zaplatil část skladovacích poplatků za to, že česká nafta zůstávala v německých nádržích i po vyhlášení insolvence na začátku roku 2015. Jde o peníze, které by platil za standardní péči i firmě Viktoriagruppe.
Česko už uhradilo třetinu z dlužných peněz, sumu v řádu stovek tisíc eur, byť správce Möllen nikdy české vlastnictví nafty neuznal. „Tyto peníze mu ale náleží,“ dodává Švagr.