Středa 16. června 2021svátek má Zbyněk 13 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Byznys

Cigarety zdraží. Mohou za to obrázky na krabičkách i spotřební daň

První krabičky cigaret v designu podle evropské tabákové směrnice | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy První krabičky cigaret v designu podle evropské tabákové směrnice | foto: Lidovky.cz

PRAHA Kuřáci si častěji vybírají podle vyobrazení na krabičkách. l Vyšší náklady na jejich výrobu pocítí v ceně. Dejte mi ty s tím fešákem. Těmito slovy si nedávno vybírala jistá dáma cigarety v trafice na pražském Andělu. Teď v prosinci vypršela lhůta pro doprodej krabiček bez obrazových varování a legálně se smějí prodávat už jen ty s odpudivým motivem. Jak zjistily LN, povinné zavedení nového designu kuřákům zřejmě v příštím roce o něco prodraží nákup.

Výroba takových krabiček totiž stojí výrazně více než v předchozím případě. A někteří výrobci to téměř jistě v příštím roce promítnou do výsledné ceny. „Náklady na splnění všech podmínek tabákové směrnice rozhodně nebyly nízké,“ potvrzuje jednatel společnosti Imperial Tobacco ČR Kamil Provazník.

Se zvýšením ceny nových krabiček řádově o haléře až desetníky lze reálně počítat současně se zdražením, které po Novém roce – jako v poslední době už každoročně – způsobí vyšší spotřební daň. Ta tentokrát prodraží balení s 20 cigaretami přibližně o dvě koruny, méně než letos v lednu.

Odpudivé obrázky mají odradit kuřáky a snížit spotřebu cigaret. Což se zatím od začátku září, kdy se na krabičkách objevila první vyobrazení dehtem a nikotinem poničených tkání, nepotvrdilo. Přesnější srovnání ale bude k dispozici až v číslech za prosinec.

Já, robot v Amazonu

Už nyní nicméně obrázky mění přístup kuřáků. Častěji si vybírají spíš podle grafického motivu – jako v případě „fešáka“, tedy snímku muže postiženého mrtvicí, který zřejmě nepůsobí tak odpudivě jako ostatní fotografie – než podle značky, jejíž logo zabírá jen spodní část obalu a v trafikách často není ani vidět.

Zmíněný „fešák“ je jedním z dvaačtyřiceti evropskou směrnicí vydaných vzorů, které tabákové firmy povinně tisknou na ploše 65 procent krabičky spolu s textovým varováním a odkazem na odvykací internetové stránky.

Bez ohledu na oblíbenost či neoblíbenost jednotlivých snímků musí výrobce během roku vystřídat vždy třetinu z obrázkové databáze, tedy 14 fotografií. Spolu s tím ubylo na krabičkách i místo pro prezentaci značek.

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Pojistky před soudem. Případem rozsáhlých pojistných podvodů se škodou zhruba... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Procházku vypnu, slibuje Rakić. Uznávaný sudí analyzuje: Dokázal by to, ale...

Rakušan Aleksandar Rakic si už Jiřího Procházky všiml. A chce mu v UFC srazit... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Z Jiřího Procházky se mezi konkurenty polotěžké váhy UFC (93 kg) stává žádané zboží. O novou dvojku divize si hlasitě...

Nejproočkovanější země světa zavádí tvrdá opatření. Covid mají i očkovaní

Ruská vakcína Sputnik V. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Na Seychelách vyskočil součet všech případů za více než rok pandemie v posledních třech dnech o třináctinu. Problém je...

Vyhrajte O2 Smart Box a 5 voucherů na O2 TV na půl roku zdarma
Vyhrajte O2 Smart Box a 5 voucherů na O2 TV na půl roku zdarma

Přejděte na nejvyšší rychlost internetu a užijte si tak například streamování videí v té nejlepší kvalitě. S výhrou od O2 – moderním modemem Smart...