Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Čínská finanční skupina CITIC získala 57 procent v Soukupově agentuře Médea

Média

  10:02
Praha - Čínská finanční skupina CITIC získala majoritní podíl 57 procent v jedné z největších tuzemských mediálních agentur Médea. Původně minoritní třicetiprocentní vlastník využil svou opci, a v agentuře tak má prostřednictvím své společnosti Rainbow Wisdom Investment více procent než její druhý majitel Jaromír Soukup.

Jaromír Soukup před pražskou restaurací Soho. foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Ten dál drží většinu ve společnosti Empresa Media, která provozuje Televizi Barrandov nebo vydává časopisy Týden či Sedmička. Uvedl to server Hlídací pes.

Antimonopolní úřad se zabývá spojením čínské CITIC a firmami Jaromíra Soukupa Empresa Media a Médea

Čínskému státnímu koncernu se tak podle serveru otevírá cesta k vlivu na většinu tuzemských médií. Ta jsou často závislá na příjmech z inzerce, kterou u nich zadává právě Médea. Tato mediální agentura podle serveru obhospodařuje reklamní rozpočty na úrovni tří miliard korun ročně.

Hlavními strůjci obchodu jsou podle Hlídacího psa bývalý ministr obrany a volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík a poradce prezidenta Miloše Zemana Martin Nejedlý. „Nejedlý a spol. se dlouhodobě snažili o ovládnutí agentury Médea, která dotuje chod prodělečné televize,“ uvedl před týdnem web Neovlivní.cz.

Společnost Rainbow Wisdom Investment získala loni na podzim nepravomocné svolení antimonopolního úřadu nutné k tomu, aby se mohla podílet na kontrole firem Empresa Media a Médea. Rainbow Wisdom Investment, kterou založila čínská státní skupina CITIC pro působení v Česku, získala podíly v obou společnostech loni v červnu, kdy přebírala aktiva holdingu CEFC China. V Empresa Media získala 49 procent, v marketingové Médea Group 30 procent.

Čínská CEFC odchází ze Soukupových firem Empresa Media a Médea

Mediální dům Empresa Media patří podle webových stránek firmy mezi největší česká vydavatelství. Vydává například časopisy Týden, Sedmička či Interview a knihy. Na přelomu let 2012 a 2013 do skupiny přibyla televize Barrandov.

Mediální agentura Médea funguje jako zprostředkovatel při zadávání reklamy mezi firmami a médii. Soukup ji převzal koncem 90. let a vybudoval z ní jednoho z hlavních hráčů na českém trhu.

Inzerce v tisku se podle údajů Nielsen Admosphere pohybuje kolem 20 miliard korun ročně, objem reklamy v televizi loni přesáhl 57 miliard, na internetu zadavatelé za inzerci vydali 34 miliard korun.

Vizitka mediální agentury Médea, ve které získala majoritní podíl 57 procent čínská skupina CITIC:

  • Mediální agentura Médea Group, kterou dosud ovládal podnikatel Jaromír Soukup, patří k nejvýznamnějším firmám svého druhu v České republice, nejčastěji se o ní hovoří jako o největší agentuře u nás. Její podíl na trhu se jen odhaduje, v minulosti se uváděl až v řádu desítek procent, podle odhadu mezinárodní agentury Recma z loňského března patřilo Médee přes 13 procent trhu. Její tržby se v posledních letech pohybují mezi dvěma a třemi miliardami korun ročně.
  • Absolvent pražské právnické fakulty Soukup (51) začínal po škole jako účetní a daňový poradce, brzy ale nastoupil do Médey, tedy agentury, která funguje jako zprostředkovatel při zadávání reklamy mezi firmami a médii. Koncem 90. let celou agenturu převzal a vybudoval z ní jednoho z hlavních hráčů v ČR. Kromě agentury se v poslední dekádě začal angažovat přímo v médiích, nejprve koupil časopisy Týden, Instinkt nebo Mladý svět, na přelomu let 2012 a 2013 přibyla televize Barrandov.
  • Se svou agenturou se Jaromír Soukup angažoval také v politice, většinou však stál spíše v pozadí. Výrazněji se začal angažovat před volbami v roce 2006, kdy podporu Médey získala Strana zelených (SZ), jíž například odložil splatnost faktur za poskytnuté služby. Později se ale se Zelenými vedenými Martinem Bursíkem rozešel ve zlém a jeho podpora se přenesla na Demokratickou stranu zelených (DSZ), založenou exposlankyní SZ Olgu Zubovou, jež pomohla k pádu vlády v roce 2009.
  • DSZ podporoval Soukup i před nakonec zrušenými předčasnými volbami do Sněmovny v roce 2009, před volbami v roce 2010 jeho agentura Médea mimo jiné spolupracovala s ČSSD a zajišťovala nákup inzerce pro Věci veřejné. Agentura také radila manželce tehdejšího šéfa ČSSD Jiřího Paroubka Petře, jak komunikovat s médii. Soukup (jako soukromá osoba) později pomáhal s kampaní neúspěšnému prezidentskému kandidátovi Janu Fischerovi. Později se zařadil k podporovatelům Miloše Zemana.
  • S čínskými investory, jejichž velkým propagátorem je právě český prezident, začal Soukup spolupracovat před pěti roky. Médea Group a spolu s ní i vydavatelská Empresa Media byly mezi českými společnostmi, do kterých vstoupila čínská investiční skupina CEFC (další byly letecký dopravce Travel Service nebo Pivovary Lobkowicz). Smlouvy byly oficiálně podepsány v září 2015 v Šanghaji během druhé návštěvy prezidenta Zemana v Číně.
  • Soukromá CEFC se však předloni kvůli vysokému zadlužení dostala do problémů a výkon akcionářských práv nad CEFC posléze převzala CITIC Group. CITIC, která je státní firmou, založila pro působení v ČR společnost Rainbow Wisdom Investment. Loni v červnu, když přebírala aktiva holdingu CEFC China, získala podíly ve společnostech Empresa Media, kde převzala 49 procent Empresy a 30 procent Médey. Letos v březnu pak uplatnila opci, jež jí umožnila získat majoritu v mediální agentuře.
  • Jak začátkem dubna napsal web Neovlivní.cz s odkazem na dva zdroje informované o transakci, čínský investor má zároveň přestat majetkově vystupovat ve společnosti Empresa Media, tedy mimo jiné vydavateli časopisu Týden a majiteli televize Barrandov. Mediální podnikání bylo přitom menší částí Soukupova podnikání - zatímco obrat Médey v roce 2018 dosáhl 3,1 miliardy, u Empresy to bylo 1,05 miliardy korun. Provozní zisk celé skupiny přesáhl 198 milionů korun.
Autor: