„Prezident má pravdu, když se zaměřuje na zásadní problémy, jako je narušená kontrola hranic a hrozba fentanylu, ale uvalení cel je bezprecedentní. Ty problémy to nevyřeší, jen se zvýší ceny pro americké rodiny a naruší dodavatelské řetězce,“ řekl portálu CNBC viceprezident Americké obchodní komory John Murphy.
Obavy nyní panují zvlášť v automobilovém průmyslu, který těžil z volného obchodu mezi USA, Kanadou i Mexikem. „Volný obchod s automobily a díly v Severní Americe generuje 300 miliard dolarů ročně. Udržuje naši konkurenceschopnost v celosvětovém měřítku, ale podporuje i pracovní místa v automobilovém průmyslu, rozmanitost vozidel a jejich dostupnost pro americké spotřebitele,“ konstatoval John Bozzella, prezident Sdružení pro inovace v automobilovém průmyslu.
Automobilky podle CNBC dosud k hrozbě cel zaujímaly přístup „počkáme a uvidíme“. To však nyní skončilo a výrobci se budou muset vyrovnat s dodatečnými náklady. Automobilky zatím celní novinky nekomentovaly, všechny významné značky na americkém trhu však významně spoléhají na dovozy z jiných zemí, včetně Mexika.
Všech šest nejprodávanějších značek, které loni obstaraly více než 70 procent prodejů v USA, má v Mexiku alespoň jeden výrobní závod. Nová cla mohou pro automobilky, které po desetiletí vyráběly vozidla v Kanadě a Mexiku bez cel, to může znamenat ztráty v hodnotě miliard dolarů.
„Bez ohledu na načasování by plošná cla měla masivní dopad na automobilový průmysl,“ uvádí se ve zprávě S&P Global Mobility. Podle zprávy by prakticky žádný výrobce nebo dodavatel působící v Severní Americe nebyl imunní vůči dopadům – mezi nejohroženější patří Volkswagen, Nissan, Stellantis a GM.
Tato zpráva také připomíná, že v Kanadě a Mexiku se vyrobí přibližně 5,3 milionu vozidel ročně. Z toho jsou téměř čtyři miliony určené pro americký trh. Výroba ve všech třech zemích je úzce propojená. Mexiko dováží 49,4 procent všech autodílů z USA a naopak vyváží 86,9 procent své výroby autodílů zpět do USA, uvádí americké ministerstvo obchodu.
S&P Global Mobility upozorňuje, že 25% clo na vozidlo z Kanady nebo Mexika v hodnotě 25 000 dolarů (přes 600 tisíc korun), by zvýšilo jeho cenu o 6 250 dolarů, tedy asi 150 000 korun. A většina těchto nákladů se zřejmě přenese na spotřebitele.
„Útok na klíčové spojence, jako je Kanada, není správná cesta. Kanada se opakovaně osvědčila jako jeden z našich nejsilnějších partnerů v oblasti národní bezpečnosti a naše ekonomiky jsou úzce propojené,“ ohradil se prezident ocelářského odborového svazu United Steelworkers David McCall.
Ozývají se ale i další obory. „Výrobci již nyní čelí rostoucím nákladovým tlakům. Pětadvacetiprocentní clo na Kanadu a Mexiko ohrožuje samotné dodavatelské řetězce, které učinily americkou výrobu globálně konkurenceschopnější,“ uvedl prezident Národní asociace výrobců Jay Timmons.
„Dopady budou zvláště závažné pro malé a střední výrobce, kteří nemají flexibilitu ani kapitál na rychlé nalezení alternativních dodavatelů nebo na pokrytí prudce rostoucích nákladů na energii,“ dodal.
Zdražení hrozí nejen v průmyslu, ale i ve stavebnictví. Podle Carla Harrise, předsedy Národní asociace stavitelů domů, pochází přes 70 procent dovozu dvou klíčových materiálů – měkkého dřeva a sádrovce používaného na sádrokarton – právě z Kanady a Mexika.
„Cla na dřevo a další stavební materiály zvyšují náklady na výstavbu a odrazují od nového rozvoje. Spotřebitelé pak nakonec platí za cla v podobě vyšších cen nemovitostí. Vyzýváme administrativu, aby rozhodnutí o clech přehodnotila,“ uvedl pro CNBC.