Za euro získané v cizině mají teď doma dostat 27 Kč místo dosavadních 26 Kč.
„Firmy z oslabení kurzu koruny ale žádný užitek nemají, naopak prodělají. Zvláště v dopravě. Nejenže se zdraží pohonné hmoty, ale západní partneři už avizovali, že nám sníží sazby, protože oslabení koruny považují za nedovolenou podporu,“ namítá Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy a také šéf prostějovské dopravní firmy FTL, která za dopravu pro zahraniční partnery jen loni utržila 92 milionů korun.
Čtěte k tématu |
Guvernér ČNB Miroslav Singer oznámil, že národní banka chce aspoň rok a půl držet kurz kolem hranice 27 Kč za euro. Řada podnikatelů ale nevěří, že se to podaří. „Před rokem guvernér ČNB uvedl, že banka nemůže s kurzem nic moc dělat, protože má malé rezervy. A teď banka oznámí nejen cílový kurz, ale i termín,“ diví se Kvido Štěpánek, majitel firmy Isolit–Bravo. Jeho firma letos očekává nárůst tržeb o více než 15 procent na miliardu korun. Celkem 60 procent produkce automobilových dílů a kuchyňských přístrojů firma vyváží.
ČNB nás podrazila
„Vliv ČNB je objemově i časově omezen, nejpozději do roka koruna opět posílí a celkový efekt bude sporný. Zahraniční partneři při jednáních o dalších zakázkách budou chtít participovat na rozdílu cen, jednání budou obtížná. V tomto smyslu nás jako exportéry ČNB podrazila,“ prohlásil dokonce Pavel Juříček, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy, majitel a generální ředitel skupiny Brano – výrobce zámků a autodílů.
Anketa
Souhlasíte s umělým oslabením české koruny?
Šéf Asociace exportérů Jiří Grund má ale nářky firem za výmluvy – exportéři by měli se zahraničními partnery jednat sebevědomě a tvrdě, nepodléhat jejich tlaku. „ČNB má dost síly, aby stanovený kurz udržela. Je vhodnější podporovat český export, který tuto zemi živí, než dovoz čínských výrobků všelijaké kvality,“ míní Grund.