Rozvoz zboží, které šetří čas zákazníka, a aplikace na chytrých mobilních telefonech – to jsou podle Bareše možné směry, kudy se může maloobchodní trh v Česku vydat.
Lidovky.cz: Co přinese odchod Sparu z Česka a jeho "přebarvení" na modrožlutý Albert? Co akvizice znamená pro maloobchodní trh?
Ahold akvizicí získává významný tržní podíl v České republice a stane se lídrem v maloobchodu co do objemu ročních tržeb více než 50 miliard korun. Akvizice může přinést nové příležitosti pro dodavatele do prodejní sítě Aholdu a zároveň může pozitivně ovlivnit hladinu prodejních cen samotného řetězce. Ahold může zároveň realizovat určité synergie v oblasti logistiky a nákupu zboží.
Lidovky.cz: Dají se očekávat v průběhu letošního roku ještě nějaké podobné změny u super- a hypermarketů?
V potravinářském sektoru už k podobně velké akvizici letos zřejmě nedojde. Spíše bude docházet k akvizicím prodejen menších formátů řetězcům, které mají výhodné umístění a dosahují určité hranice tržeb.
Lidovky.cz: Bude se počet hlavních prodejců dále zužovat?
Ano, domníváme se, že maloobchodní trh se bude nadále konsolidovat. Zajímavou cílovou skupinou by mohly být např. maloobchody se spotřební elektronikou, případně internetové obchody.
Místo Sparu AlbertPodle generálního ředitele tuzemské divize Aholdu Jespera Lauridsena se padesát obchodů Interspar v Česku přejmenuje na Albert do půl roku. Do zisku by se pak zatím ztrátové prodejny mohly dostat během dvou let. Po dokončení akvizice by firma Ahold měla mít celkem 334 obchodů. "V minulém roce jsme otevřeli několik nových prodejen Albert, letos to plánujeme také a budeme v tomto trendu pokračovat," řekl Jesper agentuře ČTK. |
Lidovky.cz: Jak se maloobchodníkům letos daří a loni dařilo? Podle mých informací bojují i zákazníky i s klesajícími tržbami, jak to vidíte vy?
Tržby předchozího roku pozitivně ovlivnilo poslední čtvrtletí, kdy oslabení koruny vůči euru vyvolalo zvýšenou poptávku zejména po spotřebním zboží z dovozu, kde se obecně předpokládalo, že ceny porostou. Pro rok 2014 očekáváme růst maloobchodních tržeb na přibližně dvouprocentní úrovni. Velkoformátový prodej bude spíše stagnovat a zákazníci zaměří svou pozornost na specializované prodejny s úzkým kontaktem na zákazníka, které jsou v blízkém dosahu jejich bydliště. Nadále předpokládáme růst tržeb u internetových prodejen.
Lidovky.cz: Jsou nějaké nové kanály, kterými mohou řetězce zvýšit prodej a konkurenci?
Domníváme se, že je to zejména více adresná komunikace se zákazníkem a efektivnější využití dat o jeho předešlých nákupech. V potravinářském segmentu můžeme očekávat i zvýšený zájem o dodávky zboží do domu, které šetří čas zákazníka. Zajímavou možností jak zákazníka přilákat nadále zůstávají společné marketingové kampaně obchodních partnerů, kteří obchodují s rozdílnými komoditami, např. s pohonnými hmotami a potravinami. Díky trendu neustále rostoucí skupiny vlastníků chytrých telefonů si řetězce budou muset promyslet, jak moderní technologie využijí v kamenném obchodě tak, aby měl zákazník možnost nakoupit zboží za stejnou cenu jako na internetu a zároveň měl příjemný prožitek z nákupu.