V rámci průzkumu České děti a mládež 2010/2011 to zjistila společnost Millward Brown, která se zeptala českých chlapců a dívek, co si přejí k Vánocům.
Průzkum byl dělán na reprezentativním vzorku 1000 dětí ve věku od sedmi do osmnácti let.
Vedle otázky, co by si české děti přály pod stromeček, se průzkum zaměřil také na to, co by si děti naopak k Vánocům nepřály, z jakých dárků mají "největší strach".
Chlapci se nejvíce "bojí" nevhodného oblečení pod stromečkem a dívky nevhodné kosmetiky. Kluci se obecně nejvíce těší na sportovní věci, mobily, nejlépe smartphone, nebo počítač a nějakou hru k němu.
Dívky by kromě oblečení napsaly o telefon a kosmetiku. Hračky potěší děti jen do věku 10 let – a to jen některé. U chlapců do 10 let vede chytrý mobilní telefon, který se i celkově drží na předních místech. Kluci si nejvíce přejí sportovní vybavení.
Dívky nejvíce touží po oblečení a také po nejnovějších mobilních telefonech. Výrazný nárůst lze sledovat u počtu dětí, které si přejí nikoli konkrétní dárek, ale pár stokorun nebo tisícovek. U dívek ve věku 11–18 let patří peníze dokonce mezi trojici nejžádanějších dárků.
"Dívky od patnácti do osmnácti let hodně touží po kosmetice a oblečení, které láká i kluky. Rodiče ale asi udělají lépe, pokud jim raději nadělí peníze, než aby sami oblečení kupovali. Možná díky zklamání z rodičovského výběru v minulosti se totiž oblečení dostalo i mezi nejvíce obávané dárky pod stromečkem," říká Zuzana Jankovská z Millward Brown.