Pondělí 9. prosince 2024, svátek má Vratislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Vánoční reklama Coca-Coly vyvolává rozpaky. Spotřebitelům vadí využití AI

Ekonomika

  17:08
Mezi značkami, které lákají zákazníky k nákupům speciálními vánočními reklamami, dlouhodobě vyčnívá nápojářský gigant Coca-Cola se svými svátečně vyzdobenými rudými kamiony. Letošní verze reklamních spotů vyrobené s využitím umělé inteligence se ale s velkým pochopením zákazníků nesetkala. I fandům nápoje a marketingu se zdají až příliš umělé.

Tři letošní varianty reklamního spotu se podle deníku The New York Times odvolávají na původní verzi klipu Holidays Are Coming (v češtině Vánoce jsou tady), v němž jasně červené kamiony projíždějící nočními zasněženými silnicemi ospalých měst. Letošní podoba zachycuje uměle vytvořené děti i roztomilá zvířata pozorující projíždějící karavany a Santu Clause s láhví kokakoly.

A to právě zákazníci nelibě nesou. Reklamu na sociálních sítích odsoudili jako zvrácenost. „Coca-Cola touto reklamou zničila Vánoce,“ uvedl na TikToku jeden z uživatelů. „Vydat takovouhle slátaninu jen ničí vánoční atmosféru,“ dodal.

„Tohle je vážně srdcervoucí,“ souhlasil další uživatel De’Vion Hinton na X. „Coca Cola byla po desetiletí zlatým standardem v oblasti značky a reklamy,“ postěžoval si. Mezi kritiky se připojil i Alex Hirsch, animátor a tvůrce Disneyho seriálu Gravity Falls (v češtině Městečko záhad), jehož názor na internetu sdíleli i další profesionálové z oboru.

Společnost však za svými reklamami stojí. „Slavíme dlouhou historii zachycování kouzla svátků v obsahu, filmech, událostech a obchodních aktivitách po celá desetiletí po celém světě,“ uvedl mluvčí společnosti. „Letos jsme vytvořili filmy díky spolupráci lidských vypravěčů a síle umělé inteligence. Společnost Coca-Cola se bude i nadále snažit vytvářet díla na nejvyšší úrovni na pomezí lidské tvořivosti a technologie,“ dodal.

AI nedáme, tvrdí značka

V loňském roce společnost vydala limitovanou edici nápoje Coca-Cola Y3000, který se na etiketě plechovky chlubil nápisem: Spoluvytvořeno s umělou inteligencí. „Doufáme, že Coca-Cola bude i v roce 3000 stejně osvěžující jako dnes,“ uvedla tehdy společnost v prohlášení.

„Umělá inteligence je vždy dobrá ve vytváření fantastických hyperrealistických příběhů. Pokud chci být velmi realistický, je to možná obtížné, ale pokud chci být hyperrealistický a fantastický, je AI vlastně mnohem lepší nástroj,“ potvrdil Pratik Thakar, viceprezident společnosti Coca-Cola a globální šéf generativní umělé inteligence.

Coca-Cola není první značkou, která se setkala s odporem kvůli používání generativní umělé inteligence ve svých reklamách. Společnost Toys R Us sklidila v červnu kritiku za reklamu vytvořenou pomocí nástroje Sora od OpenAI, která zobrazovala chlapce, který se prochází uličkou s hračkami, dokud se k němu nepřipojí maskot společnosti, žirafa Geoffrey.

Autor: