Tři letošní varianty reklamního spotu se podle deníku The New York Times odvolávají na původní verzi klipu Holidays Are Coming (v češtině Vánoce jsou tady), v němž jasně červené kamiony projíždějící nočními zasněženými silnicemi ospalých měst. Letošní podoba zachycuje uměle vytvořené děti i roztomilá zvířata pozorující projíždějící karavany a Santu Clause s láhví kokakoly.
A to právě zákazníci nelibě nesou. Reklamu na sociálních sítích odsoudili jako zvrácenost. „Coca-Cola touto reklamou zničila Vánoce,“ uvedl na TikToku jeden z uživatelů. „Vydat takovouhle slátaninu jen ničí vánoční atmosféru,“ dodal.
„Tohle je vážně srdcervoucí,“ souhlasil další uživatel De’Vion Hinton na X. „Coca Cola byla po desetiletí zlatým standardem v oblasti značky a reklamy,“ postěžoval si. Mezi kritiky se připojil i Alex Hirsch, animátor a tvůrce Disneyho seriálu Gravity Falls (v češtině Městečko záhad), jehož názor na internetu sdíleli i další profesionálové z oboru.
I don’t care if I sound like a baby or whatever but this is legit heartbreaking.
— De’Vion Hinton (@LordDexHinton) November 16, 2024
Coca Cola has been the gold standard in branding and advertising for decades. I literally chose a career in marketing cause I was so inspired by stuff like Coke commercials.
This fucking sucks. https://t.co/OQ0Ddfv336
Společnost však za svými reklamami stojí. „Slavíme dlouhou historii zachycování kouzla svátků v obsahu, filmech, událostech a obchodních aktivitách po celá desetiletí po celém světě,“ uvedl mluvčí společnosti. „Letos jsme vytvořili filmy díky spolupráci lidských vypravěčů a síle umělé inteligence. Společnost Coca-Cola se bude i nadále snažit vytvářet díla na nejvyšší úrovni na pomezí lidské tvořivosti a technologie,“ dodal.
AI nedáme, tvrdí značka
V loňském roce společnost vydala limitovanou edici nápoje Coca-Cola Y3000, který se na etiketě plechovky chlubil nápisem: Spoluvytvořeno s umělou inteligencí. „Doufáme, že Coca-Cola bude i v roce 3000 stejně osvěžující jako dnes,“ uvedla tehdy společnost v prohlášení.
„Umělá inteligence je vždy dobrá ve vytváření fantastických hyperrealistických příběhů. Pokud chci být velmi realistický, je to možná obtížné, ale pokud chci být hyperrealistický a fantastický, je AI vlastně mnohem lepší nástroj,“ potvrdil Pratik Thakar, viceprezident společnosti Coca-Cola a globální šéf generativní umělé inteligence.
Coca-Cola není první značkou, která se setkala s odporem kvůli používání generativní umělé inteligence ve svých reklamách. Společnost Toys R Us sklidila v červnu kritiku za reklamu vytvořenou pomocí nástroje Sora od OpenAI, která zobrazovala chlapce, který se prochází uličkou s hračkami, dokud se k němu nepřipojí maskot společnosti, žirafa Geoffrey.