Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Coca-Colu zlákal alkohol. Začala v Česku prodávat Cinzano či Aperol

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Co mají společného Coca Cola, Fanta, Sprite nebo voda Bonaqua se značkami Cinzano, Aperol či Bulldog gin? Jednoho distributora. Koncern Coca-Cola Hellenic, výrobce a prodejce nealko nápojů, převzal od letoška v ­České republice distribuci vybraných značek italského producenta Gruppo Campari a ­zapojil se tak poprvé na zdejším trhu do byznysu s lihovinami.
Alkohol. Ilustrační foto.

Alkohol. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Česko a také Slovensko se tím dostaly do skupiny 17 zemí, kde Coca-Cola prodává kromě svých tradičních produktů také alkohol.

„Do tohoto segmentu vstupujeme poprvé, od 1. ledna 2018 jsme převzali distribuci prémiových značek z portfolia Gruppo Campari pro Českou a Slovenskou republiku – Aperol, Cinzano Vermouth, Cinzano sparkling wines, Carolans Irish cream a novinku pro oba trhy Bulldog gin,“ uvedla mluvčí Coca-Cola HBC Česko a­ Slovensko Kateřina Švecová.

„Prémiový alkohol je jedním z ­pilířů naší vize stát se do roku 2020 jedničkou na trhu všech nápojů. Chceme mít portfolio, které pokrývá potřebu spotřebitelů 24­ hodin denně, sedm dní v týdnu,“ dodala pro LN Švecová.

Ambiciózní nováček

V oboru distribuce importovaných alkoholických nápojů a lihovin je Coca-Cola v tuzemsku nováčkem, ale díky své rozsáhlé síti a poměrně vysokému objemu prodeje uvedených značek se očekává, že se rázem zařadí mezi větší dovozce a prodejce tohoto druhu alkoholu.

„Dá se říci, že se u nás do jisté míry přeskládá trh s alkoholem. Coca-Cola se stane významným hráčem v prodeji,“ reaguje výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin Jaroslav Burkart.

Coca-Cola uzmula distribuci značek, jako je Cinzano či Aperol, největšímu distributorovi dovážených alkoholických nápojů v tuzemsku – společnosti Rémy Cointreau. Ta značky výrobce Gruppo Campari prodávala od roku 2009, kdy Italové ukončili distribuční smlouvu s tehdejším prodejcem – Bohemia Sektem.

Rémy Cointreau (prodává u­ nás například značky Rémy Martin, Tullamore D.E.W, Jägermeister nebo Bols) má na českém trhu podle údajů International Wine and Spirit Record víc než dvojnásobný náskok v objemu prodeje před dvojkou – společností Brown-Forman (například Jack Daniel’s nebo Finlandia vodka). Rozhodnutí Gruppo Campari předat distribuci ve střední Evropě do rukou Coca-Coly (v Maďarsku už spolupráce obou firem funguje tři roky) pozici lídra neohrozí.

„Osobně se domnívám, že překonat laťku nastavenou špičkovými prodejními výkony společnosti Rémy Cointreau v posledních letech, především na značce Aperol, bude pro Coca-Colu, která s­ distribucí lihovin nemá na českém trhu žádnou zkušenost, obrovskou výzvou,“ reagoval šéf Rémy Cointreau v Česku a na Slovensku Jiří Štětina.

Coca-Cola zřejmě nezůstane u ­prodeje alkoholu jednoho výrobce. Společnost další plány nekomentuje, uvádí jen, že tento rok startuje s Gruppo Campari, ale podle některých spekulací by si mohla přidat k tvrdému alkoholu, jako je gin Bulldog, i whiskey Jack Daniel’s, kterou zde nyní prodává její výrobce společnost Brown-Forman. S ní Coca-Cola už spolupracuje v jiných zemích.

Dovážejí i domácí výrobci

Distributoři v jednotlivých trzích zajišťují odbyt vlastních značek a ­k tomu si někdy přibírají na základě uzavřené smlouvy i prodej výrobků zahraničních producentů. Mají podíl z tržeb a zajišťují těmto značkám v Česku marketing a reklamu.

Z domácích výrobců v Česku takto funguje například Jan Becher (prodává mimo jiné whiskey Jameson), božkovský Stock (například Johnnie Walker), prostějovská Palírna U Zeleného stromu (například Bushmills) nebo Rudolf Jelínek, jenž zajišťuje mimo jiné distribuci rakouského rumu Stroh.

Kromě toho mezi předními distributory figurují firmy, které samy alkohol nevyrábějí, ale zajišťují zahraničním i třeba menším domácím výrobcům prodej.

Vstup Coca-Coly do byznysu s­ alkoholem není jedinou velkou letošní změnou na poli distribuce dovážených značek. Božkovský Stock, lídr domácího trhu ve výrobě i prodeji lihovin a v roce 2016 (loňské údaje ještě nejsou k dispozici) čtyřka v prodeji importovaných značek, se stal jediným distributorem lihovin společnosti Beam Suntory, včetně bourbonu Jim Beam.

V Česku se ročně prodá na 78 milionů litrů lihovin (přepočet 26 milionů litrů spotřebovaného čistého lihu na nápoje s průměrnými 33 procenty alkoholu) a z toho necelých 20 procent připadá na dovážené značky.

Autor: