Úterý 25. ledna 2022, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Dálnici D8 ohrožuje další zával. Na stavbu se může zřítit 10 tisíc tun zeminy

Ekonomika

  14:18aktualizováno  18:14
PRAHA - Na rozestavěné dálnici D8 se objevily další problémy se stabilitou podloží. Konkrétně jde o úsek nedaleko Prackovic nad Labem, který sousedí s úsekem, na němž se už v minulosti sesul svah.

Práce na odstranění závalu na staveništi dálnice D8. foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Pokud budou problémy ohrožovat dopravu, bude posunut termín otevření dálnice. Původně byl stanoven na 17. prosince.

„Nepustíme tam nikoho, pokud by ta dálnice nebyla stoprocentně spolehlivá,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Bezpečnost provozu je podle ministra důležitější než slibovaný termín. Přesto ale úřad zatím s otevřením dálnice v prosinci počítá. S Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) nyní pracuje na vyřešení problému.

Zabezpečovací práce na svahu nad Prackovicemi, který hrozí sesuvem.
Zabezpečovací práce na svahu nad Prackovicemi.

Stabilizace podloží násypu dálnice spočívá podle ŘSD v odvodňování rizikového svahu pomocí štěrkových stěn. Podle šéfa silničářů Jana Kroupy se případný sesuv týká masy zeminy o hmotnosti deset tisíc tun, sledované území je ale ještě větší.

Dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se s nestabilitou podloží potýká dlouhodobě. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek dálnice asi v délce 200 metrů a značně poškodil i nedalekou železniční trať.

Ministr Dan Ťok pro LN

Dálnici D8 jsme slíbili zprovoznit a dokončit do konce tohoto roku tak aby po ní mohli lidé jet na vánoční trhy do Drážďan. Na co máme vliv to splníme - stavebně bude dokončena a připravena do provozu a já věřím, že po ní pojedeme.

Nicméně se příroda rozhodla, že nestabilní svah se začal pohybovat a naštěstí jsme to zjistili včas. Děláme všechno proto abychom ho stabilizovali a v prosinci stavbu zprovoznili. Ale já nechci nic zatajovat a mlžit a proto jsem informoval občany o tom co se děje. Bezpečnost řidičů na je důležitější než plnění politických slibů.

Nezprovoznime dálnici, pokud by existovalo nebezpečí sesuvu. O tom že dálnice povede v dnešní trase bylo rozhodnuto již dávno, stát zainvestoval téměř 10 miliard a našim úkolem je, aby se tato investice nezmařila. S odborníky se shodneme, že tudy vést muže, jen musíme udelat takové technické kroky, aby to bylo bezpečné za všech okolností.

Podle ministerstva dopravy může za sesuv nedaleký kamenolom. Správce silnic a železnic už jeho majitele, společnost Kámen Zbraslav, zažaloval o uhrazení zhruba miliardové škody. Společnost svoji vinu odmítla.

Podle Miroslavy Pošvářové, ředitelky takzvaného. Stínového ŘSD, není nový sesuv nic překvapivého. „Dlouhodobě se upozorňuje na rizikové území v délce tři kilometry, které končí opěrou mostu estakády. Opěra estakády je v pohybu od doby, kdy byla stavebně založena a měří se. Založení mostu nevyhovuje riziku sesuvu, protože piloty jsou krátké, uvedla šéfka neziskové organizace, kterou založil podnikatel Radim Jančura.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...