Dopravní podnik, který se už řadu měsíců vypořádává s podezřelými a nevýhodnými smlouvami z minulosti, to ale popírá. Podnik už jednou kvůli malému počtu uchazečů soutěž zrušil.
Vítěz výběrového řízení bude pro největší společnost v majetku Prahy zajišťovat mimo jiné ochranu majetku proti vandalům a sprejerům. Tendr ale provázejí pochybnosti, proto organizace Acta non verba podala k antimonopolnímu úřadu podnět k šetření.
Licenci má jediná firma
Podle ředitele Acta non verba Vojtěcha Razimy jsou podmínky diskriminační. "Přihlásit se může jen držitel přesně specifikovaného certifikátu na vysílačky. A ten je v republice jen jeden," tvrdí. "Ověřovali jsme to u bezpečnostního experta na radiový provoz podobných zařízení a u dalších osob z bezpečnostní branže," dodal pro Lidovky.cz. Onou jedinou firmou je KonekTel.
Navíc se Acta non verba domnívá, že je zakázka předražená. "V minulosti se "hlídalo" za cca 85 milionů ročně, tedy za tři roky to dalo částku cca 255 milionů," uvedl Razima. Aktuální zakázka dopravního podniku předpokládá cenu 380 milionů korun.
ČTĚTE TAKÉ: |
Jak Razima dodává, firma KonekTel není pražskému dopravnímu podniku neznámá. Na konci roku 2012 s ní Praha podepsala smlouvu na rádiový systém Tetra za 236 milionů. České Radiokomunikace tehdy uvedly, že podmínky tendru byly v rozporu se zákonem a výběrové řízení ušili na míru právě KonekTelu.
Dopravní podnik pochybnosti odmítá. "Dopravní podnik vypsal veřejnou zakázku na fyzickou ochranu objektů zcela v souladu s platnou legislativou," uvedl mluvčí Petr Vorlíček. Zadávací dokumentaci si prý vyzvedlo několik desítek firem.
Průběh řízení podle něj podnik komentovat nemůže. "Vedení společnosti nemá žádné detailní informace ani o přihlášených účastnících, ani o nabízených podmínkách, a to vše z důvodu transparentnosti a objektivity veřejných zakázek," doplnil.
Turbulence v dopravním podnikuDopravní podnik, který z pražského rozpočtu dostává na provoz přes deset miliard korun ročně, má za sebou dva turbulentní roky. Po odchodu bývalého generální ředitele Martina Dvořáka se vyměnila většina členů managementu. Tehdejší primátor Bohuslav Svoboda (ODS) v polovině loňského roku na post ředitele dosadil Vladimíra Liche. Ředitel hned po nástupu avizoval, že nechá prověřit sporné zakázky. Dříve než stihl cokoli udělat, nastal další zvrat a ve vedení městské společnosti jej vystřídal nynější ředitel Milan Křístek. I on tvrdí, že jde cestou prověřování a vypovídání nevýhodných smluv, které byly uzavřeny pod vedením Dvořáka. Zadlužený podnik se potýká s finančními problémy. Tíží ho právě nevypověditelné smlouvy, třeba na nákup nízkopodlažních tramvají za miliardy. Podle některých informací proto podnik hodlá rušit další spoje a omezovat investice. Diskutuje se také o nepopulárním kroku - o zdražování jízdného. Záležet ale bude na vůli pražských politiků, která se v příštím volebním roce bude pravděpodobně hledat jen velmi obtížně. |