Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Defender zkulturněl. Naštěstí ne moc

Ekonomika

  13:35
Test Land Roveru Defender ukázal, jak velkou cestu udělala moderní SUV. Na druhou stranu ale předvedl, nakolik se vzdálila pojmu off-road.

Land Rover Defender. foto: Land Rover

Land Rover Defender se značně liší od ostatních terénních aut. Jedná se robustní off-road v nejlepším slova smyslu. Tento vůz byl před šedesáti roky navržen jako víceúčelový pracovní nástroj. Původně nekompromisní charakter se sice s věkem obrušoval, nicméně hlavními vlastnostmi tohoto vozu stále byly jednoduchost, snadná údržba a funkčnost. S každou další modernizací se k tomuto drsnému charakteru přidává více komfortu pro posádku.

Dokonce už i topí
Na poměry tradicionalistického defenderu velké změny prodělal interiér. Stále se sedí hodně blízko u dveří, což je klasická vlastnost tohoto modelu a vlastně všech land roverů. Pro levou ruku tak není příliš mnoho prostoru.

Účelovost je zřejmá také při pohledu na jednoduchou záď.Přístrojová deska je modernější, samotné přístroje pocházejí z modelu Discovery. Pro pobyt uvnitř je typické mnohem lepší odhlučnění, než tomu bylo v minulosti. Při jízdě po silnici si tak můžete se svým spolujezdcem dokonce i povídat, což je pokrok. Novinkou je také klimatizace, která nahradila tradiční otevíratelné ventilační otvory pod předním sklem.

Když jedete s defenderem v terénu, máte za jeho velkým volantem pocit, který nepoznáte v žádném jiném terénním autě. Auto je poměrně tvrdě odpruženo, nicméně díky tuhým nápravám máte pocit, že si s terénem náramně rozumí. Třeba při jízdě po velkých boulích oceníte mimořádnou křižitelnost náprav. Ta je zárukou značné mechanické trakce i v hodně krkolomných situacích, v nichž se modernějším off-roadům se samonosnými karoseriemi zvedají kola a trakci jim zachraňují pouze protiprokluzové systémy. Na dobré průchodnosti má vliv také nízká hmotnost vozu.

Fakt, že defender zůstává stále především mechanickým off-roadem, ukazuje i to, že například protiblokovací systém ABS kombinovaný s protiprokluzem je k dispozici pouze za příplatek. Nutno dodat, že vhod přijde zejména první z uvedených systémů, protože zařízení hlídající trakci se díky schopnosti dlouho držet kola na zemi zapíná jen zřídka.

Motor z Fordu Transit
Defender doznal změn také v otázkách ústrojí pohonu. Samozřejmostí je stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem. K dispozici je také účinná redukce se značným převodem 3,27. Defender má ale poprvé šestistupňovou převodovku, která se osvědčila při jízdě po dálnici. Kromě toho ale mohl být zkrácen i první rychlostní stupeň, takže plíživá rychlost v terénu při zařazené redukci je nyní nižší. To logicky vede ke zvětšení síly přecházející na kola, lepší průchodnosti nejnáročnějším terénem a také menšímu namáhání spojky. Účinnější je také brzdění motorem.

Navigation
Koncepce: pětidveřový terénní automobil s nosným rámem a pohonem všech kol, rozměry 4639x1790x2021 mm, rozvor 2794 mm, světlá výška 304 mm, provozní hmotnost 1250 kg
Motor čtyřválcový turbodiesel, 2401 cm3
Výkon 90 kW (122 k)/3500 min-1 Toč. moment 360 N.m/2000 min-1 Převodovka 6M+redukce
Nejvyšší rychlost 130 km/h Nájezdový úhel vpředu/vzadu 48,7/34,6 stupně
Brodivost 500 mm
Komb. spotřeba 11,1 l/100 km
Cena 820 000 Kč

Klady: průchodnost terénem, robustnost, síla motoru v nízkých otáčkách, tradice
Zápory: komfort odpružení, hlučnost, dynamika, chování na silnici, vzhledem k výbavě cena

Ten má stejný objem a výkon 90 koní jako v minulosti. Jde ale o nový čtyřválec, který má původ v užitkovém Fordu Transit. Při jízdě motor potěší vysokým točivým momentem od nejnižších otáček, který vrcholí hodnotou 360 N.m.

Ještě zpátky do terénu

Klasická koncepce s velmi pevným nosným rámem a tuhými nápravami však není tím jediným, co defenderu zajišťuje tak podmanivé terénní schopnosti. Ty by nebyly možné bez světlé výšky překračující v nejvyšším místě třicet centimetrů, stejně tak jako velmi krátkých převisů. Samozřejmostí jsou proto mimořádné nájezdové úhly, vpředu dokonce skoro 50 stupňů.

Když sedíte za volantem, tak máte pocit, že jste snad schopni vyjet i po příčné stěně. To, že se s tímhle autem terénu skutečně bát nemusíte, dokazuje například také přední nárazník vyrobený z masivního plechu, stejně tak jako kovové pláty pod vozem chránící jeho mechanické části. Když proto při přejezdu terénního zlomu díky značnému rozvoru škrtnete, není se potřeba ničeho obávat.

Za volantem tohoto auta doslova pocítíte jeho mechanickou robustnost. Je to něco úplně jiného, než když řídíte moderní vůz plný elektroniky a měkčených plastů, který vás bude na silnicích hýčkat. Defender je zkrátka stará škola a díky tomu je schopen nabídnout úplně odlišné vlastnosti než konkurence. Z jeho projevu cítíte, že máte co do činění se skutečným pracantem, kterého větve stromů čouhající do cesty neodřou, jehož nezastaví bahnité kaluže ani velké balvany. Navíc tohle auto působí, jako kdyby vás mělo i tím nejnáročnějším terénem vozit snad až do smrti.

KONKURENCE

Iveco Massif má kořeny v Land Roveru Defender. Jedná se o další přepracování španělské licence tohoto vozu od značky Santana. Zatímco technika je podobně robustní, design zjemnil svými zásahy známý italský designér Giugiaro.

Mercedes-Benz třídy G je podobně robustním vozem. Má však modernější konstrukci a především uvnitř je mnohem komfortnější. Mercedes třídy G už ale ztratil pozici pracovního vozu a nyní je spíše velmi exkluzivním a náležitě drahým off-roadem nabízeným se silnými motory.

Nissan Patrol je komfortnější než defender, také se však jedná o opravdu robustní off-road. Patrol je větší a těžší a je vybaven silnějším motorem. Ve srovnání s defenderem se chová lépe na kvalitních silnicích.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!