To se stane za předpokladu, že vše půjde podle plánu insolvenčního správce Mirko Möllena, který dohlíží na majetek padlé firmy Viktoriagruppe. Ta pro Česko od roku 2004 ochraňovala část strategických zásob nafty – mimo jiné i ve výše zmíněném skladu v bavorském Kraillingu.
Podle informací serveru Lidovky.cz by měl insolvenční správce v pondělí vybrat nejlepší nabídku na tento areál. Zároveň by jeho nový majitel ještě ten samý den podepsal dohodu s českou Správou státních hmotných rezerv (SSHR) o tom, že si svých zhruba 80 milionů litrů paliva odveze.
Nafta uvězněná v Německu je (téměř) v pořádku. Češi směli do nádrží![]() |
Součástí úmluvy by měla být i shoda na opravě rozbité železniční vlečky, bez níž de facto nelze tak velké množství nafty odvézt. K tomu je potřeba zhruba 60 vlaků.
„Tuto záležitost nemůžeme komentovat,“ řekl mluvčí SSHR Jakub Linka. Na otázku ke „dni D“ pro zamotanou kauzu Viktoriagruppe do uzávěrky tohoto textu neodpověděl ani konkursní správce Möllen. Poté, co se firma sama předloni v prosinci poslala do insolvence, zpochybnil, že Česku patří sto procent zásob a znemožnil jejich odvoz. Obrat nastal v únoru, kdy transport povolil, ale s tím, že neuznal vlastnická práva Česka a vyhradil si možnost se o naftu v budoucnu soudit.
Jedním z klíčových Möllenových úkolů při správě zkrachovalé firmy je prodej dvou palivových areálů Viktoriagruppe, aby aspoň částečně uspokojil věřitele společnosti (největším z nich je český stát, jemuž firma na daních a jiných poplatcích dluží zhruba 600 milionů korun). U skladu v Chlumci nad Cidlinou se to konkursnímu správci na jaře podařilo, nyní je na řadě prodejem většího ze zásobníků.
O někdejší vojenský areál NATO se uchází několik firem ale i městečko Krailling, v jehož blízkosti se prostor nachází. Zájmem radních je mimo jiné to, aby v místě nevznikl logistický terminál, který by do okolí města přivedl nežádoucí dopravu a zplodiny. Ve hře jsou ale i silní soukromí investoři jako například slovenská skupina Slavia Capital.
„Od správce jsme dostali smluvní dokumentaci. Příští týden se rozhodneme, zda nabídku podáme,“ řekl pro Lidovky.cz Peter Benčurík, mluvčí investiční skupiny, která svůj zájem o rozsáhlý areál potvrdila už před několika měsíci.
Podle dostupných informací se o Krailling uchází také moravská společnost Fau, která obchoduje s pohonnými hmotami. „Nebudu se k tomu vyjadřovat,“ odpověděl několikrát na položené otázky ředitel firmy Vojtěch Csabi s tím, že je v této věci vázán mlčenlivostí. Řady uchazečů o areál se naopak minulý týden zúžily o známého investičního dravce Pavola Krúpu a jeho Arca Capital, který si koupi rozmyslel.
Jednání o záchraně
Letos na jaře se šéf správců rezerv Pavel Švagr sešel s některými zájemci o areál. Naplánovat přesun české nafty bude totiž logisticky velmi složité.
„Můžu potvrdit, že proběhly informační schůzky s insolvenčním správcem vybranou skupinou potenciálních zájemců o tento sklad. Ty se týkaly pouze nafty, která je v Kraillingu uložena,“ řekl v květnu šéf SSHR Pavel Švagr.
Začal rozprodej Viktoriagruppe. Dlužník českého státu se zbavil skladu v Chlumci![]() |
Zdůraznil, že s investory nemluvil o samotném prodeji areálu, což je výlučná záležitost insolvenčního správce a věřitelského výboru naftové firmy Viktoriagruppe. Přeloženo: čeští správci rezerv hlavně mapovali ochotu zájemců ke spolupráci na řešení „evakuace“ nafty. K ní by mělo dojít po podepsání dohody s novým majitelem a opravení rozbité vlečky.
Pro ni SSHR počítá se stavební firmou Strabag, kterou kvůli nedostatku času oslovila přímo, bez otevřeného výběrového řízení. Vybraná společnost zároveň letos v březnu odhadla cenu opravy kolejí mezi osmi a půl až deseti miliony korun.
PŘÍPAD VIKTORIAGRUPPE
|