„Letoun se 166 pasažéry a pěti členy posádky přistál normálně v Bombaji,“ stojí v prohlášení společnosti Jet Airways. „Všichni pasažéři se dostali bezpečně z letadla a byli odvezeni do terminálu. Těm, kteří stěžovali na krvácení z nosu a uší, tam byla poskytnuta první pomoc.“
Videa cestujících, která se objevila na sociálních sítích ukazují lidi s nasazenými kyslíkovými maskami. Ty vypadávají z prostoru nad sedadly automaticky při problémech s tlakem. „Viděl jsem mnoho lidí, kteří krváceli z nosu,“ popsal CNN pasažér Joel D’Souza. „Když jsem si pak zkusil masku na sekundu sundat, cítil jsem nedostatek vzduchu a horko. Posádka nám nic nehlásila a nikdo nevěděl, co dělat.“
Představitel indického úřadu pro vyšetřování leteckých nehod řekl CNN, že posádka zřejmě zapomněla na přepínač natlakování kabiny - tzv. bleed switch, mezi českými piloty nazývaný „bleedy“. „Během stoupání ho zapomněli přepnout, čímž nedošlo k natlakování kabiny a vypadly kyslíkové masky. Let Jet Airways 9W697 se tak kvůli ztrátě tlaku v kabině musel vrátit.“ Mluvčí společnosti odmítla údajné pochybení pilotů komentovat.
Jet Airways však piloty postavila během vyšetřování mimo službu a pasažérům zajistila náhradní spoje.
Bleed switchPřetlakování je ve většině aerolinkových letadel (s výjimkou nejnovějšího Boeingu 787) zajištěno odběrem tlakového vzduchu z kompresoru motoru, takzvaným Bleed Air systémem. Takto odebraný vzduch pak ale pochopitelně schází ve spalovací komoře, takže se zapnutými „bleedy“ motor nedosáhne svého maximálního výkonu. Proto se při některých startech (z krátké dráhy, při požadavku na rychlé stoupání např. kvůli terénu na odletové trati nebo při vysoké teplotě okolního vzduchu) systém přetlakování vypíná. Jeho znovuzapnutí je v povinných úkonech, které se provádí během pár minut po startu a taktéž a v kontrolním seznamu úkolů (tzv. checklistu), jejichž provedení musí po startu zkontrolovat oba piloti. Pokud to neudělají, tak z letadla pomalu uchází vzduch (podobně jako z píchlého míče), a jakmile v kabině klesne tlak pod úroveň atmosférického tlaku ve výšce 10 000 stop (přibližně 3000 metrů nad mořem), dojde k aktivaci alarmu, který piloty upozorní (byť ne vždy na to správně zareagují, jako například při katastrofě Helios Airways u Atén v roce 2005). Krátce nato, jakmile tlak v kabině klesne pod úroveň 14 000 stop, tedy 4200 metrů nadmořské výšky, vypadnou cestujícím kyslíkové masky. Ty však poskytují „pouze“ kyslík, nikoliv tlak, takže na tlak citliví pasažéři mohou mít problémy právě například s krvácením z nosu. |