Studie zveřejněná v časopise Pediatrics se zaměřila na šest zemí - Brazílii, Indii, Nigérii, Pákistán, Rusko a Čínu, kde je podle údajů Světové zdravotnické organizace (WHO) i nejvyšší počet dospělých kuřáků v populaci.
Více než dvě třetiny z posuzovaných dětí dokázaly poznat alespoň jedno logo některé cigaretové značky. "Překvapilo mě, že i děti, které nežijí s kuřáky, znaly dobře cigaretové značky," řekla hlavní autorka studie Dina Borzekowská z Marylandské univerzity. To podle ní může dokazovat, že zmíněné země selhávají, pokud jde o přístup dětí k reklamě na tabákové výrobky.
"Vidí je všude kolem sebe, v obchodech, na plakátech. Když si jdou do místního obchodu koupit bonbóny, narazí tam na loga cigaretových značek," dodala Borzekowská, kterou citovala agentura AFP.
Děti přiřazovaly loga k produktům
V rámci studie hráli vědci s dětmi hru, v níž měly děti přiřazovat loga jednotlivých značek k produktům - automobilům, nápojům, jídlu nebo cigaretám. Všechny děti měly mezi logy cigaret značku Marlboro a Camel společně se značkami běžnými v jejich domovské zemi.
Nejvyšší počet dětí, které cigaretová loga poznávaly, byl v Číně. Bylo jich celkem 86 procent. "Děti zde průměrně znaly čtyři z osmi značek," uvedla Borzekowská. Na opačném konci zkoumaných zemí skončilo Rusko, kde alespoň jedno cigaretové logo správně přiřadilo 50 procent dětí.
Děti také dostaly otázku, zda v dospělosti chtějí kouřit. Nejvyšší počet z nich odpovídal "ano" v Indii, kde se k budoucímu kouření hlásilo 30 procent dětí; stejně chlapců i dívek. V Číně, Nigérii, Pákistánu a Rusku se pak plánovali stát kuřáky častěji chlapci než dívky.