Bezmála 100 tisíc britských řidičů žaluje VW kvůli dieselgate. Koncern prý britské zákony neporušil |
Loni v prosinci byl soud v předběžném slyšení požádán, aby stanovil, zda software instalovaný ve vozech byl podle pravidel EU „odpojovacím zařízením“. Podle pondělního rozhodnutí soudu byl. Rozhodnutí se vztahuje na všechny značky automobilové skupiny, tedy VW, Audi, Seat a Škoda.
Volkswagen v souvislosti s falšováním emisí u naftových vozů čelí řadě žalob po celém světě. Skandál, nazývaný dieselgate, vypukl v září 2015. Doposud po celém světě vyplatila automobilka na odškodném kolem 30 miliard eur (přes 827 miliard korun).
Prodej aut se v březnu propadl o 36 procent. Trh zásadně ovlivnilo uzavření autosalonů kvůli koronaviru |
V Anglii a Walesu podalo na Volkswagen, ale také na Audi, Seat a Škodu, žalobu kolem 90 000 řidičů s požadavkem na odškodné. Tento případ by mohl být největším spotřebitelským sporem v anglické právní historii.
Použití zařízení označeného za odpojovací způsobilo, že auta Volkswagenu dostala certifikaci jako vyhovující normám EU o znečištění. Ve skutečnosti ale tato auta vypouštěla až 40násobně vyšší emise oxidu dusičitého, než bylo povoleno. Německá automobilka připustila, že její zařízení bylo nainstalováno po celém světě zhruba do 11 milionů vozů, z toho 1,2 milionu jich směřovalo do Británie.
Německo vyšetřuje japonskou automobilku Mitsubishi kvůli podezření z manipulace s emisemi |
Některé argumenty Volkswagenu, podle kterých auta odpojovací zařízení neměla, označil soudce David Waksman za naprosto irelevantní, zoufalá a zcela chybná.
Šéf týmu právníků zastupujícího řidiče Gareth Pope uvedl, že rozsudek potvrzuje tvrzení klientů. Volkswagenu se nepodařilo soud přesvědčit, což podle něj znamená, že nastal čas na to, aby vyřešil požadavky řidičů.