Neděle 17. října 2021, svátek má Hedvika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Ekonomika

Dieselgate proměnila trh. V Česku klesl zájem o naftová auta za dva roky o pětinu

Výfukové plyny. foto: Shutterstock

Praha - Aféra dieselgate s podvodným softwarem u naftových vozů koncernu VW způsobila v Česku pokles prodeje nových dieselů za poslední dva roky o pětinu. Celý trh přitom za stejné období narostl o deset procent. Podíl dieselů na prodejích se snížil o 12 procentních bodů na 32 procent. Vyplývá to ze studie společnosti Cebia.
  15:30

Vedle dieselgate ale pokles zájmu o diesely do velké míry ovlivnilo omezení, respektive ukončení nabídky vznětových agregátů v segmentu malých a kompaktních automobilů.

„Odklon výrobců od této technologie v segmentu malých a kompaktních vozů je dobře patrný například u mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Dieselové motory ve třídě malých a kompaktních vozů vyžadují stále dražší a sofistikovanější technologie, jejichž zavedení znamená pro všechny výrobce dodatečné náklady, které přenesené do finální ceny pro koncového zákazníka již přestávají být akceptovatelné,“ uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.

Třetinu nově prodaných vozů představují dlouhodobě automobily značky Škoda. Po aféře dieselgate stoupl zájem zejména o Škodu Octavia s benzínovým motorem 1,4 TSI meziročně o 222 procent. Naopak dílčí propad byl v posledním roce u Octavie s dieselovým motorem 1,6 TDI, a to o 31 procent. Část zákazníků ale jen přešla na vyšší objem 2,0 TDI.

Nabídka ojetých aut s naftovým motorem v rámci inzerce letos vzrostla o 37 procent. Dovoz stoupl o pět procent. Zatímco u nových aut stoupá zájem především o menší vozy se slabšími motory, v případě ojetin je tomu obráceně. Lidé kupují nejvíce vozidla na naftu s motory 1,9 či 2,0 TDI. Jde o rodinné vozy určené i k delším cestám, kdy nízká spotřeba hraje při výběru důležitou roli. Právě nižší spotřeba paliva je podle Pajera důvodem, proč se u ojetých aut naopak poptávka po dieselech zvyšuje. 

„Lidé, kteří si kupují ojetá auta, a to zejména ta starší, nemohou a nechtějí do vozu tolik investovat, a proto raději volí taková auta, která mají nízkou spotřebu paliva,“ podotkl. Za jeden z důkazů považuje stále vysoký zájem o Škodu Octavia s motorizací 1,9 TDI, která se přestala prodávat v roce 2010. 

Vzhledem k tomu, že se výrazně změnila skladba nových vozů z hlediska paliva, lze očekávat, že v pětiletém horizontu dojde k nedostatečnému pokrytí poptávky po ojetých dieselových vozech z Česka. Následkem bude, že se cena za tyto vozy pravděpodobně zvýší, neboť nedostatek těchto vozů se vzhledem ke klesajícím prodejům nových dieselů téměř v celé Evropě projeví i v zahraničí a nebude možné je levně dovážet.

Před třemi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

Autor:

Děti zvládnou všechno, to samé ženy. Muži však nevydrží, říká expert na přežití

Premium Tři dny trvalo pátrání po osmileté Julii z Berlína, která se v neděli ztratila rodičům u Čerchova na Domažlicku. V...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

Od perfekcionisty Contadora k Pogačarovi bez nepřátel. Hvězdy očima Kreuzigera

Premium Zažil vládu Contadora i Frooma, řádění Sagana, razantní nástup Pogačara. Během šestnácti let profikariéry se vedle...

Vyhrajte luxusní diář a ještě mnohem více od Gnotes
Vyhrajte luxusní diář a ještě mnohem více od Gnotes

Pro 3 šťastlivce tu máme krásnou plánovací sadu, se kterou už rozhodně na nic nezapomenete. Naplánujte si vlastní program do nejmenšího detailu....

Mohlo by vás zajímat