Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Test naftových aut: jen čtyři nové vozy splnily emise. Nejhůře dopadlo Audi A8

Ekonomika

  9:20
BERLÍN - Velká většina nových dieselových aut ve skutečném provozu nesplňuje emisní normy. Ze 75 vozů, která nechala testovat nevládní organizace Deutsche Umwelthilfe, je dodržely jen čtyři. O výsledcích testů informuje úterní vydání deníku Bild v den, kdy o budoucnosti dieselových aut a cestách ke snížení jejich emisí budou jednat zástupci německé vlády a automobilového průmyslu.

Audi A8. foto: Audi

Nejhůře v testech dopadlo Audi A8 L 4.2 TDI, které produkovalo 1422 miligramů oxidů dusíku na kilometr a normu Euro 6, která počítá s emisemi maximálně 80 miligramů na kilometr, tak překročilo téměř osmnáctkrát. Mezi největší znečišťovatele patřily i modely Volvo S90 4D, Fiat 500X 2.0, Renault Capture 1.5 dCi, Landrover Discovery Sport HSE TD4 nebo Mercedes B 180 d.

„Seznam ukazuje, že hraniční hodnoty dramaticky překračují i nové modely. To není možné přijmout,“ nechal se slyšet Axel Friedrich, který testy vedl.

Výfuk, ilustrační foto

K podobným výsledkům došly dříve i testy německých úřadů, které ukázaly, že dieselové vozy splňující nejvyšší normu Euro 6 vyprodukují ve skutečném provozu v průměru 507 miligramů oxidů dusíku na kilometr. Podle současných právních předpisů však auta nemusí normy dodržovat ve skutečném provozu, ale jen při měření v laboratoři.

V provozu při aktuálním testu dokázaly dokázaly požadované hodnoty dodržet jen modely Audi A5 2.0 TDI, Mercedes E 200d s novým motorem OM-654, Audi Q3 2.0 TDI quattro a VW Sharan 2.0 TDI.

Dieselový summit

O budoucnosti naftových aut se v Německu v posledních týdnech diskutuje stále intenzivněji. Příčinou je mimo jiné to, že ve zhruba 30 německých městech se nedaří snižovat míru znečištění ovzduší, a hlasitě se proto hovoří o možných zákazech jízdy starších dieselových vozů.

O budoucnosti dieselových vozů budou ve středu v Berlíně jednat zástupci německé vlády a domácích automobilek. Takzvaný dieselový summit, jak se mu v Německu přezdívá, by mohl přinést dohodu na softwarových úpravách milionů starších naftových aut, které by měly vést ke snížení množství škodlivých emisí.

Kritikům ale takový krok nestačí a požadují ze strany skandály zatížených automobilek dalekosáhlejší kroky.

Němečtí výrobci automobilů, kteří jsou stěžejní součástí zdejšího průmyslu, se v posledních době dostali pod velký tlak jednak kvůli skandálu s manipulacemi dieselových motorů, který se týká především Volkswagenu, a jednak kvůli údajným dlouholetým kartelovým ujednáním mezi firmami Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche.

Autem na dovolenou: léto už dlouho nebylo lacinější. Benzinky zlevňují všude

Zvyšujícímu se tlaku kvůli stále novým problémům německých automobilek ale čelí i politici včetně kancléřky Angely Merkelové (CDU) a ministra dopravy Alexandera Dobrindta (CSU), kteří podle kritiků dosud šli automobilovému průmyslu příliš na ruku.

I díky těmto okolnostem a kvůli hrozícím zákazům jízdy starších dieselových aut v některých německých městech, by dnešní jednání, kterého se budou účastnit i zástupci řady spolkových zemí, mohlo přinést hmatatelné výsledky.

Řadě pozorovatelů ale možné softwarové změny nestačí a chtějí, aby se automobilky zavázaly také k úpravám hardwaru, a to na vlastní náklady. Jen tak se podle nich dají emise oxidů dusíku dostatečně snížit.

Kritici pořadatelům dnešního jednání, kterými jsou ministerstva dopravy a životního prostředí, také vytýkají, že na ně nebyli pozváni zástupci ochránců spotřebitelů a ochránců životního prostředí z řad neziskových organizací. Právě životní prostředí a spotřebitelé přitom podle nich chováním německých automobilek značně trpí.

Autor: