Středa 1. prosince 2021, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Diesely propadly v testech. Vypouští i desetkrát víc emisí než při měření EU

Ekonomika

  12:15
MNICHOV - Auta s naftovými motory značek Renault, Nissan, Hyundai, Citroen, Fiat, Volvo a dalších vypouštějí v přísnějších testech podstatně více emisí. Ukazují to údaje největšího evropského autoklubu ADAC.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Podle jeho výzkumu vypouštěly některé testované nové vozy s naftovými motory od těchto výrobců i více než desetkrát víc oxidů dusíku, než kolik ukazovaly stávající testy Evropské unie.

ADAC podrobil vybrané vozy stávajícímu evropskému testu NEDC, který vychází z laboratorních měření. Výsledky pak porovnal s druhým testem WLTC, vyvinutým pod vedením OSN. I u tohoto testu je základem laboratorní měření.

Celý cyklus je však delší a podle pozorovatelů se má za to, že lépe odráží podmínky reálného provozu. Současné plány počítají s tím, že Evropská unie by tento test měla zavést v roce 2017, podotkl britský list The Guardian.

ČTĚTE SOUVISLOSTI

Nejhorších emisních výsledků v testu WLTC podle údajů ADAC dosáhly vozy Nissan X-Trail 1.6 dCi, Renault Espace Energy dCi 160 či Jeep Renegade 2.0. Mezi desítku vozů s nejhoršími výsledky se zařadila i auta Renault Grand Scénic a Renault Kadjar.

První z těchto vozů (Nissan X-Trail 1.6 dCi) v testu WLTC produkoval více než čtrnáctkrát více oxidů dusíku, než kolik ukazovaly stávající evropské testy. Mluvčí Nissanu podle listu The Guardian uvedla, že automobilka považuje za svůj závazek dodržovat zákony a pravidla na všech trzích.

Obdobně reagoval i mluvčí skupiny Renault, který podotkl, že vozidla této automobilky nejsou vybavena zařízeními umožňujícími falšovat údaje o emisích.

Kdo bude další?

Více než čtrnáctinásobné emise oxidů dusíku oproti oficiálnímu testu naměřil ADAC u auta Volvo S60 D4. Mluvčí automobilky ale uvedl, že v tomto případě bylo auto porouchané a podnik záležitost vyšetřuje.

Skandál s emisemi propukl v druhé polovině září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila německý automobilový koncern Volkswagen, že u téměř půl milionu vozů VW a Audi s naftovými motory, které se za posledních sedm let v USA prodaly, používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Předseda německého ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH) Jürgen Resch ve středu uvedl, že skandál kolem falšování údajů o měření emisí bude mnohem širší a neomezí se pouze na Volkswagen.

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!