Pondělí 20. září 2021, svátek má Oleg
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Digitální supermodelky. Skládají se jen z pixelů, na Instagramu ale vydělávají reálné peníze

Ekonomika

  6:00
LOS ANGELES/PRAHA - Krásné, populární, falešné. I tak se dá shrnout rodící se instagramový trend takzvaných digitálních modelek, které svým realistickým vzhledem často matou i své fanoušky. Oblíbily si je navíc i prestižní kosmetické a designové značky, takže se z fiktivních celebrit stávají reálné influencerky.

Shudu propagovala například oranžovou rtěnku značky SAWC, kterou vlastní zpěvačka Rihanna. foto: Cameron-James Wilson

V dubnu minulého roku obletěl internet snímek, na kterém byla neznámá černošská modelka říkající si Shudu. Svým atraktivním vzhledem okamžitě přilákala pozornost tisíců lidí - a k přitažlivosti přispělo i to, že její identita byla tajemná.

Miquela na svém Instagramu obléká slavné značky včetně Prady, Chanel, Supreme...
Shudu není skutečná. Jde o výtvor britského fotografa Camerona-Jamese Wilsona a...

Odpověď přišla až několik měsíců později: Shudu není skutečná. Jde o výtvor britského fotografa Camerona-Jamese Wilsona a generovaná je pomocí počítače. Podle Wilsona jde o umělecké dílo a výraz touhy zachytit krásu, což se prý pojí i s tradičním modelingem.

S rostoucí popularitou se o Shudu začaly zajímat značky, které jí nabízely lukrativní spolupráci. Tehdy se Wilson rozhodl, že aura záhady obklopující modelku by mohla být vnímána negativně. „Když jsem dostával zprávy, byl jsem z toho nervózní a nemohl jsem se dočkat, až o ní budou všichni vědět,“ řekl k Shudu Wilson.

08.října 2017 v 18:32, příspěvek archivován: 08.dubna 2018 v 15:47

Virtuální influencerky

O Shudu, která během několika měsíců na Instagramu získala na 100 tisíc fanoušků, se mluví jako o první digitální supermodelce - digitální influencerky však nejsou na Instagramu úplnou novinkou. Největší z nich je Lil Miquela, tmavovlasá a pihatá uživatelka Instagramu, která je taktéž pouze výtvorem počítače - to ovšem nevadí jejím 900 tisícům sledujících.

Miquela na svém Instagramu obléká slavné značky včetně Prady, Chanel, Supreme či Vans. Kolik přesně si takto vydělá, není veřejně známé. Miquela však není pouze modelkou - její tvůrci skrz její sociální média vyslovují podporu řadě lidskoprávních hnutí, například Black Lives Matter.

07.dubna 2018 v 01:28, příspěvek archivován: 08.dubna 2018 v 15:48

Komentáře na Instagramech Miquely i Shudu jsou zaplněné zmatenými fanoušky, kteří si nejsou jistí, zda jsou modelky skutečné. Tvůrce Shudu se ke svému uměleckému dílu již přihlásil, tým za Miquelou je však tajemnější.

Reportérka BBC tedy modelku požádala o rozhovor - a úspěšně. Došlo k němu přes e-mail. Lidé, kteří Miquelu vytváří, se v něm šikovně vyhýbají lhaní, reálnou podstatu Miquely však veřejně nekomentují. „Myslím, že většina celebrit v populární kultuře jsou virtuální!“ napsala ‚Miquela‘ novinářce. „Bylo znepokojující pozorovat, jak dezinformace a internetové memy utváří naši demokracii, ale zároveň to hovoří o moci virtuálna.“

Autor:

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

Mohlo by vás zajímat