Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Diskont i ponožky. Na český trh s covidovým zpožděním přichází devět nových značek

Ekonomika

  12:19
Praha - Český maloobchodní trh zažívá velké změny. Zatím k nám letos vstoupilo devět nových značek. Navzdory pandemii je letošní první pololetí zdaleka nejsilnější za poslední tři roky. Konečně se totiž dočkaly firmy, které svůj příchod do České republiky odkládaly kvůli protipandemickým opatřením.

Nákupy v Primarku táhnou. Týden po slavnostním otevření se před obchodem stále tvoří fronty

Vedle dlouho očekávaného irského řetězce Primark zamířil na tuzemský trh třeba slovenský výrobce spodního prádla a ponožek Dedoles. Český trh totiž tvoří až 30 procent celkových příjmů společnosti. 

„Vzhledem k rostoucímu zájmu o naše výrobky jsme se rozhodli přiblížit je lidem i v českých městech prostřednictvím prodejních stánků v nákupních centrech Westfield Chodov, Centrum Černý Most a Metropole Zličín, Olympia Brno a Avion Shopping Park Ostrava. Rovněž jsme otevřeli první prodejnu v Galerii Nové Butovice,“ uvedla pro Lidovky.cz mluvčí firmy Kristína Víšková. Dodala, že další dva kiosky společnost otevřela koncem června v obchodních centrech Olympia Plzeň a Nisa Liberec.

Nový polský obchod HalfPrice nabídne širokou nabídku bytových doplňků. (17....
Dedoles, dárková krabička pro nejlepší mámu, obsahuje dva páry ponožek, cena 379

Skutečnost, že v tuzemsku roste obliba pestrobarevných ponožek, potvrzuje také fakt, že švédský výrobce spodního prádla Happy Socks rozšířil svou nabídku v Obchodním centru Nový Smíchov v Praze. Z malého kiosku nedávno přesídlil do plnohodnotné prodejny. Stále častěji je možné v obchodních centrech narazit také na československou značku Fusakle, která se, jak už název napovídá, zabývá taktéž prodejem ponožek.

Největší událostí letošního roku na poli maloobchodu je ale bezesporu zmíněný příchod levného řetězce Primark.

Premiant Primark

„Posledním podobně významným příchodem bylo otevření prodejny H&M v roce 2003 nebo například řetězce Zara. Primark se v Česku určitě zařadí mezi úspěšné prodejce módního oblečení a doplňků. Celosvětově patří mezi nejúspěšnější společnosti ve svém oboru, proto věřím, že jeho úspěch v České republice je jistý,“ popisuje Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ve společnosti Cushman & Wakefield.

Řetězec Primark se v Česku skutečně dočkal vřelého přivítání. V polovině června čekali zákazníci několik hodin v dlouhé frontě. Situace se opakovala ještě několik následujících dní.

„Obchodníci si uvědomují přetrvávající potenciál centra Prahy, která vždy byla, je a bude vyhledávanou turistickou destinací – tato významná část zákazníků se sem, jakmile to půjde, začne vracet. Roste zároveň také kupní síla místních obyvatel. Česko je tedy nadále ideálním místem pro expanzi maloobchodních značek,“ dodal Kotrbáček.

Na „high street“, tedy hlavní nákupní ulice v centru měst, míří čtyři z letošních devíti příchozích značek – tři do Prahy, jedna do Karlových Varů. Pět jich pak otevře svou provozovnu v obchodním centru – většina v Praze, slovenská síť kin Cinemax pak v Olomouci.

Otevřít v letošním roce prodejnu v České republice plánují i další maloobchodní značky, opět z velké části módní – například Chanel a Balenciaga, v obchodních centrech pak Anson’s, Modivo či eObuv.cz, dále třeba fitness centrum Clever Fit. Závratnou rychlostí se však v Česku rozpínají i laciné řetězce.

Na podzim u nás otevře první prodejnu řetězec HalfPrice z polské skupiny CCC. V nabídce má oděvy, obuv, kosmetiku, hračky nebo bytové doplňky. Zákazníky přivítá na konci září v Galerii Harfa v Praze.

Laciné řetězce nabírají lidi

„Portfolio našich prodejen uspokojí vkus i opravdu náročných zákazníků. Velkou výhodou je minimalistický koncept vzhledu prodejen,“ popisuje Roman Puchala, generální ředitel společnosti HalfPrice v České republice. V současné době u nás firma hledá nové zaměstnance.

HalfPrice své působení zahájila na začátku května v Polsku, za jeden a půl měsíce tam skupina CCC otevřela 13 prodejen, do kterých zavítalo asi půl milionu zákazníků. Společnost chce do konce letošního roku mít v Evropě v provozu 65 obchodů pod značkou HalfPrice. Nyní u nás firma nabírá zaměstnance.

Vedle toho u nás asi dvě stovky prodejen provozuje polský diskontní řetězec Pepco, který v uplynulém účetním roce, který trval od října 2019 do konce loňského září, zvýšil meziročně tržby o 9,6 procenta na 5,3 miliardy korun.

Nejenom v důsledku pandemie však celá řada značek tuzemský trh opustila. Definitivně odešly třeba módní značky Camaieu a Forever 21 či prodejci šperků a doplňků Freywille, Tous nebo Thomas Sabo.

První z obětí jarního uzavření restaurací a obchodů byla síť veganských bister Vegg-go. Restart v podobě restrukturalizace mají v plánu i tradiční české módní značky Blažek nebo Pietro Filipi.

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...