130 let
Novým personálním ředitelem Dopravního podniku se stal Jiří Špička.

Novým personálním ředitelem Dopravního podniku se stal Jiří Špička. | foto: DPP

Do dopravního podniku míří další topkař. Se škraloupem z ČD Cargo

Ekonomika
  •   15:52
PRAHA - TOP 09 upevňuje své pozice v pražském dopravním podniku. Novým personálním ředitelem městské akciové společnosti se stal Jiří Špička. Někdejší člen předsednictva TOP 09 a bývalý místopředseda její pardubické buňky dříve působil jako provozní ředitel ČD Cargo.

Špička nastoupil na místo, ze kterého na konci loňského listopadu odešel Václav Turko. „Ze své pozice bude řídit personální úsek dopravního podniku,“ uvedla v tiskové zprávě mluvčí podniku Aneta Řehková.

Jiří Špička

Jednapadesátiletý Jiří Špička má středoškolské vzdělání v oboru dopravy. Na Univerzitě Palackého v Olomouci získal doktorát v oboru psychologie.

Počátkem 80. let pracoval jako výpravčí Českých drah, po deseti letech v ekonomickém úseku společnosti Sigma nastoupil na obchodně provozní ředitelství státního železničního dopravce, kde působil do roku 1997.

Po třech letech v českotřebovské firmě Jevisport se do Českých drah vrátil. Ve státní firmě naposledy pracoval v dceřiné společnosti ČD Cargo jako provozní ředitel a člen představenstva, od září 2012 byl náměstkem pro provoz Správy železniční dopravní cesty Jiřího Koláře.

Rodák z České Třebové pracoval počátkem osmdesátých let jako výpravčí Českých drah, poté získal doktorát z psychologie a vystřídal několik manažerských pozic.

Svoji politickou kariéru spojil Špička s TOP 09, kde v letech 2009 a 2010 působil dokonce jako člen celorepublikového představenstva.

Ze světa politiky se Špička stáhl a v roce 2010 nastoupil jako provozní ředitel státního ČD Cargo. Přestože se státní nákladní dopravce propadal hluboko do ztráty, Špička se mohl po svém odchodu v roce 2012 těšit na osm platů díky konkurenční doložce.

Časopis Týden také v minulosti upozornil na vyšetřování údajně zmanipulovaných zakázek na modernizaci lokomotiv ČD Cargo společností CZ Loko za 1,2 miliardy. Protikorupční policie se měla podle Týdnu zajímat právě o Špičku, který byl za vozový park nákladního dopravce odpovědný.

Špička měl mít k firmě CZ Loko blízko i díky tomu, že vedení společnosti sídlí v České Třebové, kde vysoký manažer dlouho žil. Od podezřelých zakázek se však Špička důrazně distancoval a zastání tehdy našel i u Gustava Slamečky, tehdejšího šéfa představenstva ČD Cargo.

„V komisi, která vyhodnocuje tuto zakázku, jsem byl jako člen z titulu funkce provozního ředitele, prakticky jsem se její práce ale vůbec neúčastnil. Zakázku sledoval a nabídky vyhodnocoval pověřený zástupce z odboru údržby a oprav kolejových vozidel,“ vysvětloval před dvěma lety Špička.

Kalouskův muž hasí kauzu tramvaje

Vedle Špičky zamířila po nástupu Tomáše Hudečka do čela pražského magistrátu také další výrazná osoba spjatá s TOP 09. Miliardový problém se zakázkou na nové tramvaje, na které nemá Praha peníze, totiž nově hasí někdejší Kalouskův „zlý muž“ Radek Šnábl.

Toho loni v srpnu odvolal z vedení oddělení mezinárodních arbitráží na ministerstvu vnitra ministr úřednické vlády bez důvěry Jan Fischer. „Pan Šnábl již v mezinárodních vyjednáváních pro Česko zachránil miliardy korun,“ vysvětloval v prosinci Lidovým novinám Šnáblovo angažmá v dopravním podniku primátor Hudeček.

ČTĚTE TAKÉ:

Dopravní podnik tíží zakázka na dodání 250 tramvají od Škody Transportation za zhruba 19 miliard. Takový závazek ale dopravní podnik není schopen splnit. S plzeňskou firmou proto nyní vyjednává, jak ze smlouvy vycouvat.

Autor: mev
  • Vybrali jsme pro Vás