Testovací trolejová trasa vyroste mezi Palmovku a Letňany, konkrétně pak na Prosecké ulici mezi zastávkami Kundratka a Kelerka. Plán už před časem schválilo nejvyšší vedení dopravního podniku. O co jde? Praha chce v budoucnu co nejvíce využívat elektrobusy, ale kopcovitý terén metropole je pro vozy s tímto pohonem velmi náročný.
Dopravní podnik chce proto v malém měřítku vyzkoušet řešení, kdy by se elektrobus dobíjel přímo za jízdy pomocí pantografu – jakéhosi napájecího tykadla – a ne pouze ze zásuvky na konečné stanici. Zároveň by měl být schopný většího dojezdu i v místech, kde je v náročnějších úsecích potřeba „spálit“ více elektřiny. Část trasy proto pojede napojený na troleje.
Číňané chtějí české razítko na lokomotivy. Krouží kolem unikátního testovacího okruhu |
„Cestou do prudkého kopce se totiž spotřebuje nejvíce energie. Hledáme možnosti, jak co nejvíce zvýšit dojezd elektrobusů,“ uvedl pro Lidovky.cz Jan Šurovský, technický ředitel podniku.
Jde o řešení, které je ekonomičtější, než kdyby Praha znovu obnovovala trolejbusovou síť. Tyto úvahy se v minulosti několikrát objevily, ale neměly dlouhého trvání. Bylo by to zkrátka moc drahé.
Postavení trolejového vedení v Prosecké ulici v současné době brzdí propad silnice na nedaleké Vysočanské estakádě, de facto souběžné trase na sever Prahy. K poškození vozovky sice došlo na konci července, ale situace tam stále není vyřešená. Navíc Prosecká slouží jako objízdná trasa pro auta i autobusové linky a větší stavební práce jsou tam v nejbližší době v podstatě vyloučené.
Nic jiného by této zkušební „laboratoři“ nemělo stát v cestě. „Samotné postavení trolejového vedení by zabralo jen zhruba měsíc,“ uvedl Šurovský.
Speciální elektrobus by měl kopírovat dnešní linku 140, která spojuje Palmovku, projíždí Prosekem, Letňany, Čakovicemi a končí v Miškovicích na severním okraji Prahy. V první etapě ale bude zatím jezdit jen k terminálu Letňany u stanice metra.
ZKOUŠKA NA LINCE 213
|
Od ostatních elektrobusů se budoucí testovaná varianta liší v tom, že dobíjí baterie v průběhu jízdy. Na části trasy využívá vedení, s nímž se propojuje už zmíněným výsuvným pantografem. Oproti trolejbusu nemusí být troleje natažené po celé trase (i když moderní trolejbusy dokáží jezdit i na záložní dieselový zdroj bez trolejí, což se hodí například při stavebních uzávěrách – pozn. red.).
Plně elektrický autobus už metropolitní dopravní podnik testuje na lince 213, která spojuje zastávky Jižní Město a Želivského. Na druhé jmenované zastávce má nabíjecí stanici.
Dopravní podnik předpokládá, že získá pro testy vozy od výrobců, kteří podobné typy vyvíjejí. Můžou to být například Siemens, ostravská Ekova, Škoda Transportation nebo polský Solaris. Ve většině případů je firmy neprodukují samy, ale ve spolupráci s jinou společností z oboru. Autobus, který v Praze nyní jezdí na lince 213, vyrobil SOR s firmou Cegelec.