14. května 2009 14:32 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Aerolinky už klienty tolik nepodvádějí

Letadlo ČSA | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letadlo ČSA | foto: ČTK

BRUSEL Většina velkých evropských aerolinek a internetových stránek již při prodeji letenek neklame své zákazníky. Vyplývá to z výsledků šetření, které zahájila Evropská komise téměř před dvěma lety. Komise během uplynulých 18 měsíců vyšetřovala celkem 135 webových portálů, z nichž 115 napravilo vytknuté chyby.

Těm, kteří tak neučiní, nebo neučinily, hrozí uzavření, které jim mohou nařídit národní orgány.

EK zároveň v březnu letošního roku nakupovala na internetu v utajení letenky u celkem 67 velkých evropských aerolinek a 52 z nich požadavkům vyhovělo; mezi nimi byl i český národní letecký dopravce ČSA.

"Celoevropské šetření v leteckém sektoru mění tvář internetových stránek zaměřených na prodej letenek. S tím se ale nemůžeme spokojit a musíme odvést ještě spoustu práce," uvedla eurokomisařka pro ochranu spotřebitelů Meglena Kunevová s tím, že dalším krokem je dohoda celého leteckého sektoru na celoevropských pravidlech pro prodej letenek na internetu.

Klamán byl každý třetí
Komise přitom na počátku šetření dospěla k závěru, že při nákupu letenek po internetu je obchodníky šizen a klamán zavádějícími informacemi či reklamou každý třetí zákazník v Evropské unii. Šetření se zaměřovalo hlavně na klamavé udávání cen, dostupnost nabídek a nepřiměřené smluvní podmínky.

Podle seznamu, který aerolinkám komise zaslala, musí zákazník na webových stránkách už na začátku transakce najít plnou cenu a informace o volitelných platbách. Cena zároveň musí být stejná pro všechny nezávisle na národnosti. Seznam dále upravuje podmínky pro reklamu na letenky či podmínky, které musejí splňovat letenky nabízené zadarmo.

ČTK