Letecká přeprava osob v USA klesla kvůli dopadům šíření koronaviru o 95 procent. Aerolinky doufají, že do října se situace zlepší, nicméně varovaly, že slabá poptávka po letecké dopravě by mohla přetrvat až do příštího roku, možná i déle. Je proto možné, že budou potřebovat další vládní pomoc, aby přežily.
Do stavu před epidemií se česká ekonomika vrátí asi za osm let, řekla Schillerová. Stát by prý měl koupit ČSA |
Pomoc bude zahrnovat kombinaci hotovosti a půjček. Vláda také získá záruky, které bude možné převést na menší podíly v aerolinkách. Až 70 procent ze slíbených peněz na mzdy aerolinky obdrží v hotovosti a nebudou je muset vracet. Menší aerolinky získají až 100 milionů USD, které nebudou muset splatit. Dohoda předpokládá, že největší aerolinky budou muset vrátit 30 procent z obdržené částky a poskytnout záruky, které odpovídají deseti procentům půjčené částky.
Společnost Smartwings odstavila 90 procent flotily. Propouštění nechystá, plánuje zkrácení platů |
Společnosti mohou požádat o částku odpovídající platům a benefitům vyplaceným zaměstnancům ve druhém a třetím čtvrtletí loňského roku. To je pro srovnání částka, která převyšuje současnou tržní hodnotu největších aerolinek American Airlines. Nebudou však smět do 30. září propouštět ani měnit kolektivní smlouvy, a musejí omezit odkupy vlastních akcií, odměny pro vedoucí představitele a dividendy.
S dohodou souhlasilo šest největších aerolinek - American Airlines, United Airlines, Delta Air Lines, Southwest Airlines, JetBlue Airways a Alaska Airlines - a také čtyři další letecké společnosti.
Aerolinky mohou také požádat o půjčku až 25 miliard USD v rámci vládního stimulačního balíčku za 2,3 bilionu USD. Zájem o půjčku už vyjádřily firmy American, Alaska a Horizon, uvedla agentura Reuters.