28. ledna 2013 13:40 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Anglické rychlovlaky budou svištět 360 kilometrů za hodinu

Vysokorychlostní železnice, ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vysokorychlostní železnice, ilustrační foto. | foto: Reprofoto

LONDÝN Británie představila další plány vysokorychlostní železnice z Londýna na sever Anglie. Celý projekt High Speed 2 za 32,7 miliardy liber (980 miliard korun) má být dokončen roku 2032 a bude to první nová železniční trať severně od Londýna za více než století.

První taková trať High Speed 1 spojila v minulých desetiletích Londýn podmořským tunelem s Paříží.

Vizualizace projektu vysokorychlostní železnice z Londýna do Birminghamu a Manchesteru.

Vizualizace vysokorychlostní železnice z Londýna do severní Anglie.

První rychlovlak z Paříže do Londýna.

První britská rychloželeznice míří z Paříže do Londýna.

Loni vláda oznámila plán vysokorychlostní tratě z Londýna do Birminghamu v délce 225 kilometrů. V pondělí představila projekt navazující tratě z Birminghamu v jedné větvi do Manchesteru a v druhé do Leedsu. Vlaky by tam měly jet rychlostí až 360 kilometrů za hodinu.

ČTĚTE TAKÉ:

Projekt vysokorychlostní železnice má podle plánovačů vytvořit nejméně 100 000 pracovních míst. Cesta do severoanglických měst by se měla zkrátit téměř na polovinu. Trasu 320 kilometrů z Londýna do Manchesteru by tak vlak měl urazit za hodinu a osm minut, uvedla agentura AP.

Ministr financí George Osborne označil projekt za "motor růstu v severní a střední Anglii". Připustil sice, že je to velmi drahé, "je to ale investice do ekonomiky, což nám vytvoří peníze, jimiž budeme financovat naše systémy zdravotnictví a školství," řekl ministr BBC.

ČTĚTE TAKÉ:

Kritici označují stavbu vysokorychlostní železnice za mrhání, které neposílí ani ekonomický růst, ani nezmírní regionální rozdíly, jak plánovači čekají. Rychlovlaky naopak mají tendenci rozdíly zesilovat, protože vedou ke koncentraci ekonomické aktivity do několika velkých měst po trati, napsal před časem týdeník The Economist.

Okrajové přínosy těchto železnic v podobě zkrácení cest podle kritiků zcela překryjí jejich vysoké náklady, které odsávají peníze z modernizace ostatních částí železniční sítě.

Lidovky.cz, ČTK