11. srpna 2015 18:15 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Berlíňané si oblíbili carsharing. O víkendu se v jednom autě vystřídá 20 řidičů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
V autě (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy V autě (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

BERLÍN V Berlíně roste obliba sdílených aut. Takzvaný carsharing už využívá čtvrt milionu obyvatel německé metropole, což je zdaleka nejvyšší počet ze všech německých měst. Provozovatelé služeb, kteří auta ke sdílení nabízejí, však vidí další potenciál k růstu.

Berlíňané využívají carsharing především k cestám po městě. Podle údajů jedné z největších německých carsharingových služeb ujedou zákazníci průměrně osm kilometrů, než vypůjčené auto znovu odstaví. Jízdní doba se pohybuje zpravidla mezi 20 a 45 minutami.

Podle jedné z největších německých carsharingových společností DriveNow se v jednom autě každý pracovní den vystřídá nejméně sedm řidičů. O víkendech využívání sdílených aut ještě roste, jeden vůz využije až 20 řidičů.

Největší trh v Německu

Berlín je pro carsharingové služby zdaleka největším trhem v Německu. Podle informací společností, která auta ke sdílení půjčují, je v celé zemi registrováno 1,1 milionu uživatelů této služby. Počet uživatelů carsharingu nicméně razantně roste v celém Německu, loni byl meziroční přírůstek registrovaných řidičů 37 procent.

Německá města rozvoj carsharingu podporují, vytvářejí například zvláštní parkovací místa vyhrazená pouze pro sdílené vozy. Berlínská radnice vnímá carsharing jako způsob, jak snížit počet aut v ulicích města. Provoz sdílených aut je podle radnice také ekologičtější, protože velká část z nich jsou elektromobily.

Potenciál k růstu

Provozovatelé carsharingových služeb vidí v Berlíně ještě velký potenciál k růstu. Ve městě jezdí necelé tři tisíce sdílených aut, zatímco celkový počet vozů registrovaných v metropoli přesahuje 1,1 milionu. Počet sdílených aut v Berlíně na tisíc obyvatel navíc dosahuje 0,85, což řadí německou metropoli až do druhé desítky německých měst co do šíře nabídky. Například ve Frankfurtu nad Mohanem připadá na tisíc obyvatel 1,2 sdíleného auta, v Karlsruhe dokonce 2,15.

Kromě aut se začínají v ulicích německých měst objevovat i další sdílená vozidla. Společnost Emio začala letos v létě nabízet v Berlíně sdílení elektrických skútrů na stejném principu, jako funguje carsharing. Stejně jako u aut si uživatelé stáhnou aplikaci pro chytrý telefon, s její pomocí najdou nejbližší vozidlo a pomocí jednorázového kódu ho nastartují a na konci jízdy ho odstaví, aby bylo k dispozici dalším řidičům.

ČTK
  • 0Diskuse




Najdete na Lidovky.cz