Pondělí 25. května 2020svátek má Viola 13 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Bez jezu odejdeme a vy to zaplatíte, tlačí rejdaři

Zadokolesový remorkér Beskydy je nejsilnější lodí v Česku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zadokolesový remorkér Beskydy je nejsilnější lodí v Česku. | foto: Reprofoto

PRAHA Čeští rejdaři uvažují o přesunu podnikání do západní Evropy. Po vládě ale za to chtějí kompenzace 600 milionů korun. Stát by pak mohl podle nich upustit od projektů na zesplavnění Labe včetně výstavby kontroverzních jezů v Děčíně a Přelouči a zrušit Ředitelství vodních cest (ŘVC).

Jednorázově by tak ušetřil až 15 miliard korun, informuje magazín Euro.

"Upravili bychom některé naše lodě, případně nakoupili další, a přesunuli bychom se na plnohodnotné západoevropské vodní cesty. V Česku by nákladní doprava po vodě skončila," vysvětlil podstatu mezního plánu předseda sekce vodní dopravy při Svazu dopravy ČR a generální ředitel největší tuzemské rejdařské společnosti ČSPL Milan Raba.

ČTĚTE TAKÉ:

Pokud by stát na návrh nepřistoupil, požadují rejdaři za minulá léta od vlády kompenzaci 53 milionů korun, a na léta 2011 až 2016 stejnou částku na každý rok. Zároveň stát musí podle týdeníku pokročit v chystané výstavbě plavebního stupně v Děčíně, který loďaři považují za klíčový pro další pokračování lodní nákladní dopravy v Česku.

Podle ministerstva dopravy není jisté, zdali bude vláda schopná projednat požadavky rejdařů do konce léta, který si jako termín zvolili loďaři. Ti v současné chvíli nejsou kvůli špatné splavnosti Labe schopní konkurovat kamionovým dopravcům a železnici, brzy by tak nemuselo být pro koho vodní díla na Labi stavět, uvedl Raba.

Za současné finanční situace se budou obtížně hledat peníze pro jakékoliv kompenzace, uvedlo podle Eura ministerstvo dopravy.

Plavební stupeň u Děčína má umožnit téměř celoroční splavnění přeshraničního úseku Labe. Stavbu ale kritizují ekologičtí aktivisté na české i saské straně, protože může narušit chráněnou krajinnou oblast Labské pískovce a ohrozit celé populace ryb migrujících v této části řeky.

Odepíší Němci české loďstvo?
Budoucnost labské plavby navíc ohrožuje chystaná rekategorizace vodních cest v Německu. Pokud Německo zahrne Labe do kategorie doplňkových vodních cest, nebude do rozvoje této cesty dále investovat a bude ji pouze udržovat na nynější úrovni.

Cílem reformy německých vnitrozemských vodních cest je snížit náklady na jejich správu, Německu na ni každoročně chybí zhruba 500 milionů eur (asi 12 miliard Kč).

Jakákoliv podpora lodní dopravy v Česku by poté postrádala smysl. K přehodnocení pozice Labe v této reformě koncem dubna vyzval německou kancléřku Angelu Merkelovou český premiér Petr Nečas, plán na přesun Labe do nižší kategorie se nelíbí ani spolkové zemi Sasko.

,
Premium

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Krize ho přišla na miliony. „Teď musíme hlavně bojovat a přežít.“ Vláda... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

Premium

Fotbalový bohém Fenin: Jsem jájínek, ale ne troska

Martin Fenin | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Slýchává, jak promarnil svůj talent, on naopak namítá, že toho prožil tolik, co za třicet životů. Bohém Martin Fenin se...

Premium

Bojíte se do MHD? Poradíme, jak vybrat auto za jeden plat

Peugeot 206 a Renault Clio | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Pandemie koronaviru zvýšila zájem o nejlevnější auta, která představují bezpečnou alternativu k jízdě v MHD. Porovnali...

TESTOVÁNÍ: Vyzkoušejte s námi 3 druhy bezlepkového pečiva Vitacelia
TESTOVÁNÍ: Vyzkoušejte s námi 3 druhy bezlepkového pečiva Vitacelia

Připravili jsme si pro vás tři druhy bezlepkového pečiva (slané i sladké), o které se můžete přihlásit v novém testování. Od každého máme celých čtyřicet kusů.