Sobota 6. června 2020svátek má Norbert 10 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Bosna nakoupila rychlovlaky zbytečně. Nesmí na staré tratě

Rychlovlak TGV (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rychlovlak TGV (ilustrační foto) | foto: Reprofoto

SARAJEVO Devět vysokorychlostních vlaků vyrobených na zakázku na Západě mělo být důkazem znovuzrození Bosny po krvavé válce v 90. letech minulého století. Jenže uplynulo osm let a žádný z nich dosud nevykonal jedinou cestu. Důvod? Jsou příliš rychlé pro bosenské 60 let staré železnice.

Cestující tak i nadále využívají jen staré pomalé vlaky, jenže zároveň ty rychlejší, které stojí v depu, splácejí ze svých daní, uvedla agentura AP. "Je to jako kdybyste si koupil devět Ferrari a neměl silnice, po kterých s nimi můžete jezdit," uvedl Samir Kadrić, zaměstnanec bosenských železnic, které vlaky pořídily. Zakoupily je od španělské společnosti Talgo za 67,5 milionů eur (1,8 miliardy Kč).

Vlaky z depa zřejmě nevyjednou

Vlaky, které mohou jezdit rychlostí až 240 kilometrů za hodinu, neustále stojí v depu nedaleko Sarajeva. Cestující přitom jezdí těmi 40 let starými, které se pohybují rychlostí maximálně 70 kilometrů za hodinu.

Ukázalo se, že nákup byl chybou, přiznává Kadrić. Nejenže v Bosně nejsou koleje, po kterých by mohly jezdit, navíc zde ani nemají peníze na jejich údržbu, což znamená, že se mohou začít postupně rozpadat.

ČTĚTE TAKÉ:

Ještě před válkou v letech 1992 až 1995 v zemi existovaly i rychlejší vlaky, jenže byly poškozeny a na jejich rekonstrukci nezbývají peníze. Dalším problémem je rozdělení země na dva autonomní regiony - Republiku srbskou a bosňácko-muslimskou Federaci Bosny a Hercegoviny. Každá z oblastí totiž provozuje svou vlastní železniční síť. Když tedy vlaky mezi nimi přejíždějí, musí se změnit lokomotiva i posádka, což jízdu po železnici ještě více zpomalí.

Původně se doufalo v opravy

Bosenskochorvatská železniční společnost, pro kterou pracuje Samir Kadrić, se dále dělí na firmu, která má na starosti vlaky a druhou společnost, jenž spravuje koleje. První z nich vysokorychlostní soupravy kdysi zakoupila a doufala, že přijde i potřebná úprava tratí. Jenže místní vláda druhé z firem nikdy neuvolnila slibovaných 300 milionů eur (8,2 miliardy korun), díky kterým by se mohly koleje zmodernizovat.

"Kdokoli objednal tyto vlaky, se měl sám sebe zeptat: kde na nich budeme jezdit?" komentoval současnou situaci jeden z cestujících Elvedin Gazić. "Ten, kdo na to dal naše peníze, měl mít nějaké základní povědomí nebo se měl zeptat někoho jiného, kdo by to věděl," dodal Gazić.

Kdo vlastně může za nesmyslnou koupi, nebylo nikdy řečeno. Současné vedení železnic se nicméně snaží situaci řešit. Rádo by vlaky pronajalo Turecku, aby se alespoň část z nich zaplatila.

,
Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...